W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół Nr IV/03 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 21 lutego 2003 roku

 

P R O T O K Ó Ł Nr IV/03

z sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 21 lutego 2003 roku w godz. 15°°do 18°°w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

Obecni wg list obecności stanowiących zał. nr 1 i nr 2 do protokołu.

Porządek posiedzenia :

  1. Otwarcie posiedzenia:
  • stwierdzenie quorum.
  1. Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 12 grudnia 2002 roku.
  2. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

    a/  ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków ( druk nr 1 ),

    b/  uchwalenia budżetu gminy na 2003 rok ( druk nr 2 ),

    c/  realizacji i finansowania inwestycji gminnej ( druk nr 3 ),

    P r z e r w a

    d/  uchwalenia Statutu Gminy ( druk nr 4 ),

    e/  przyjęcia gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych    ( druk  nr 5 ).

  3. Przyjęcie planów pracy na 2003 rok:

    a/ stałych Komisji Rady Gminy ( druki: nr 6, nr 7, nr 8, nr 9 ),

    b/ Rady Gminy ( druk nr 10 ).

  4. Działalność Komisji Rady między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
  5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
  6. Interpelacje i wolne wnioski.
  7. Zakończenie sesji.

Ad. 1.

IV sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych: Wójta Gminy, radnych, zaproszonych gości , rady sołeckie . Następnie stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych jest 15 co oznacz, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk , decyzji.Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do porzadku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.Radni nie wniesli uwag.

Ad. 2.

Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z III sesji, która odbyła się w dniu 12 grudnia 2002 roku. Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczacy Rady poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z III sesji został przyjęty przez Radę.

Ad. 3.

a/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków ( druk nr 1 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 3 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że na 2003 r. proponuje się podnieść cenę wody o 0,01 zł za 1m³ oraz cenę ścieków o 0,03 zł za 1 m³. Odpowiednio cena 1 m³ wody wynosiłaby 1,69 zł natomiast cena ścieków 1,69 zł za 1 m³- powyższe ceny obejmują podatek VAT. Na poziomie 2002 r. pozostaje opłata za ścieki dostarczane do gminnej oczyszczalni przez podmioty posiadające zezwolenie i wynosi ona 1,99 zł za 1 m³ z podatkiem VAT. Załącznik do projektu uchwały szczegółowo przedstawia kalkulacje dotyczące kosztów 2002 r. oraz planowanych kosztów na 2003 r. dotyczących zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii w sprawie projektu.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja po dyskusji i wyjaśnieniach Wójta pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie projektu uchwały. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr IV/18/03 – stanowi zał. nr 4 do protokołu.

b/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2003 rok (druk nr 2 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 5 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu.

Wójt – poinformował, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych zobowiązany jest przedstawić Radzie przed uchwaleniem budżetu, opinię RIO dotyczącą projektu budżetu gminy na 2003 rok - odczytał więc uchwałę Nr 63/2002 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 6 grudnia 2002 r. dotyczącą pozytywnej opinii o przedłożonym przez Zarząd Gminy projekcie budżetu na 2003 rok. W budżecie na 2003 rok po stronie dochodów składających się z : dotacji celowych na zadania zlecone i powierzone z zakresu administracji rządowej, dochodów za wydane pozwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, subwencji i dochodów własnych gminy planuje się pozyskać kwotę w wysokości 5.458.000 zł. Wydatki w kwocie 6.458.000 zł planuje się przeznaczyć na: wydatki majątkowe, wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, dotacje, wydatki bieżące oraz rezerwę budżetową. Powstały niedobór budżetowy w wysokości 1.000.000 zł planuje się pokryć nadwyżką budżetową z lat ubiegłych. Załącznik nr 4 do budżetu gminy przedstawia przewidywane zadania inwestycyjne w 2003 roku na kwotę 2.692.000 zł. i tak: inwestycje drogowe ( asfaltowanie dróg - ul. Prostej w Małej Nieszawce współfinansowane przez SAPARD, budowa chodników oraz ścieżek rowerowych ); kontynuacja kanalizacji sołectwa Cierpice i Wielka Nieszawka; wodociągowanie sołectwa Brzoza; rozbudowa sieci wodociągowej w sołectwach Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka, Cierpice; inwestycje oświatowe – rozbudowa SP w Cierpicach, wymiana dachu SP w Małej Nieszawce, ogrodzenie Gimnazjum; wykup gruntów; zakup 1 kompletu siłowni do Ośrodka Kultury oraz zakup komputera dla Urzędu. Planuje się w budżecie przekazanie dotacji dla: Jednostki Ratownictwa Straży Pożarnej w Podgórzu na zakup łodzi w dziale bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa oraz LZS Cierpice w dziale kultura fizyczna i sport. Zostały również zabezpieczone środki w dziale ochrona zdrowia na dowóz kobiet powyżej 35 roku życia na badania onkologiczne do Bydgoszczy – Wójt poprosił o rozpropagowanie powyższej akcji – jak również na przeprowadzenie akcji profilaktycznej w zakresie chorób płuc. W tym miejscu Wójt zasygnalizował, że Gminy Ośrodek Zdrowia organizuje w najbliższym czasie akcję profilaktyczną mającą na celu kontrolę skuteczności leczenia cukrzycy oraz bezpłatnego badania słuchu. W dziale kultura fizyczna i sport zaplanowano 1.000 zł na potrzeby UKS Mała Nieszawka oraz 2.300 zł dla LZS w Cierpicach. W br. nie przewidziano środków dla policji z uwagi na to, że zmieniły się przepisy i policja jest finansowana z budżetu państwa. Również nie zapisano środków na dowóz 6-ciolatków do szkoły, co od nowego roku szkolnego będzie najprawdopodobniej obowiązkiem gminy. Wójt oświadczył, że w momencie kiedy budżet państwa wywiąże się z obowiązku przekazywania 1/12 należnych gminie środków co miesiąc, nie wystąpi zagrożenie budżetu. W przeciwnym wypadku niektóre pozycje nie zostaną wykonane ( m.in. środki na pomoc społeczną, dożywianie uczniów itp.). Na dzień dzisiejszy budżet państwa nie przekazał Gminie ani złotówki. Wójt wniósł do Rady o przyjęcie przedstawionego projektu budżetu.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisjom w celu wyrażenia opinii o projekcie budżetu.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja po wysłuchaniu wyjaśnień Wójta i Skarbnika w sprawie projektu budżetu nie wnosi uwag.

Przewodniczacy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja nie wnosi uwag do projektu budżetu.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja nie wnosi uwag do projektu budżetu.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska - poinformowała, że Komisja w sprawie projektu budzetu odbyła dwa posiedzenia. Komisja złożyła wniosek o zmniejszenie wydatków na rzecz Rady Gminy o 10.000 zł , które proponuje przeznaczyć na kolonie letnie dla dzieci i młodzieży szkół z terenu gminy. Do pozostałej części budżetu Komisja nie wnosi uwag.

Przewodniczacy Rady otworzył dyskusje nad projektem budżetu. Na wstępie poprosił Wójta – autora budżetu - o wyrażenie opinii w sprawie wniosku Komisji Statutowo-Regulaminowej.

Wójt – oświadczył, że 37.000 zł zostało zapisane z myślą podwyższenia diet radnym, gdyż diety radnych w naszej gminie są najniższe i należałoby ten temat w końcu uregulować. Z tytułu prac w samorządzie niektórzy radni tracą uposażenia i w jakiś sposób powinni mieć to zrekompensowane. Ostateczna decyzja jednak należy do Rady i kiedy będzie taka wola, można środki przeznaczyć na kolonie lub inne zadanie.

Radna Ewa Król – zapytał o fundusze na organizację kolonii letnich.

Wójt – wyjaśnił, że na kolonie środki będą pochodziły z opłat za wydanie pozwoleń na sprzedaż alkoholu (ok. 40.000zł ). W m-cu marcu zostanie rozpoczęta procedura dotycząca organizacji kolonii letnich. W br. również planuje się zorganizować kolonie dla 150 dzieci, przy odpłatności za uczestnika 300 zł.

Radny Jan Dąbrowski - uważa, że temat środków Rady Gminy nie wymaga pośpiechu. Zdaniem rozmówcy należałoby przeanalizować wysokość diet u sąsiadów i podejść do tematu. Nie powinno się ostatecznie zamykać tematu w powyższej sprawie.

Wójt – uważa, że propozycja radnego Jana Dąbrowskiego jest właściwa. W powyższym temacie należy rozróżnić dwie sprawy – wniosek Komisji o zmniejszenie środków oraz brak wnioskodawcy o podwyższenie diet radnym. Zdaniem rozmówcy w powyższym temacie zdania są podzielone – nie ma jednomyślności.

Radny Józef Dąbrowski - uważa, że należałoby zwiększyć środki na sport. Zdaniem rozmówcy należy otoczyć większą troska młodzież i kształtować jej charakter poprzez sport. 1.000 zł na UKS jest kwotą śmieszną.

Wójt - wyjaśnił, że na sport w budżecie zaplanowano więcej środków – 2.300 zł w formie dotacji dla LZS Cierpice, 1000 zł dla UKS Mała Nieszawka, 4.000 zł na wynagrodzenie instruktora ds. sportu przy Ośrodku Kultury, który prowadzi zajęcia sportowe z dziećmi i młodzieżą. Zdaniem rozmówcy należy wreszcie rozdzielić UKS od AGROMELU. W czasie kampanii wyborczej Klub SLD mówił o sponsorach na rzecz sportu. W związku z tym przyznane w budżecie środki muszą wystarczyć. Oprócz środków finansowych w razie potrzeby wyjazdu na zawody Gmina nieodpłatnie udostępnia autobus, a wiąże się to również z dodatkowymi kosztami.

Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że pierwotnie zaplanowana w budżecie kwota powinna pozostać. Zdaniem w/w nie należy podwyższać diet, a w odpowiednim czasie przesunąć je na najbardziej potrzebny cel.

Przewodniczacy Rady zamknął dyskusje nad budżetem gminy.

Następnie poddał pod głosowanie wniosek złożony przez Komisję Statutowo- Regulaminową w sprawie zdjęcie 10.000 zł z działu Rady Gmin z przeznaczeniem ich na organizację kolonii letnich dla dzieci. Za wnioskiem głosowało 3 radnych ( Brygida Czapiewska, Bronisław Krywionek, Romuald Wiśniewski), przeciwnych było 10 radych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania ( Józef Przewięźlikowski, Ryszard Proch).

Przewodniczacy stwierdził, że wniosek nie został przyjęty przez Radę.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie projektu budżetu na 2003 rok. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, 2 radnych było przeciwnych ( Romuald Wiśniewski, Brygida Czapiewska ), głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że została podjęta uchwała Nr IV/19/03 – stanowi zał. nr 6 do protokołu.

c/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie realizacji i finansowania inwestycji gminnej ( druk nr 3 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 7 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu jego uzasadnienia.

Wójt – poinformował, że projekt uchwały dotyczy rozbudowy Szkoły Podstawowej w Cierpicach, polegającej na dobudowaniu dodatkowej powierzchni 403 m² do istniejącej szkoły. Pozwoli to na przeniesienie oddziału “0” oraz klas I i II z istniejącego pawilonu, który wymaga kapitalnego remontu.. Powyższą inwestycję planuje się na 2003-2004 rok. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie.

Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że zdaniem Komisji rozbudowa szkoły jest konieczna w związku z czym nie wnosi uwag do projektu. uchwały.

Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczacy Rady poddał pod głosowanie przyjęcie przedmiotowego projektu. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr IV/20/03 – stanowi zał. nr 8 do protokołu.

Przewodniczacy Rady ogłosił 15 min. przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczacy wznowił obrady.

d/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy ( druk nr 4) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że w Statucie zostały uwzględnione niektóre propozycje Komisji Statutowo – Regulaminowej jednak nie powielono w nim zapisów ustawy o samorządzie gminnym. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Statutowo-Regulaminowej w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja analizowała projekt Statutu Gminy na dwóch posiedzeniach: w dniu 17.01.2003 r. oraz w dniu 21.01.2003 r. Do projektu Komisja nie wnosi uwag.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Radny Romuald Wiśniewski – wyjaśnił, że Komisja zamierzała bardziej rozbudować Statut Gminy – jednak po wyjaśnieniach wprowadzono tylko te zapisy, których nie reguluje ustawa o samorządzie gminnym.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, ze w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr IV/21/03 - stanowi zał. nr 10 do protokołu.Przewodniczacy Rady poinformował, że uchwalony Statut Gminy będzie obowiązywał po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

e/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ( druk nr 5 ) – stanowi zał. nr 11 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.

Wójt – poinformował, że Gminny Program opracowany został na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – jednak nie powiela się w nim zapisów tej ustawy, a ujęto w nim zapisy ogólne mające na celu rozwiązywanie problemu alkoholizmu na terenie Gminy oraz pozwalające działać Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która jest powoływana przez Wójta na podstawie odrębnej ustawy. Gminny Program jest uchwalany przez Radę Gminy na dany rok. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi w celu wyrażenia opinii o przedstawionym programie.

Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja nie wnosi uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Radna Maria Demko – zapytała jakie działania związane z pomocą rodzinom uzależnionym prowadzi Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oprócz dofinansowywania kolonii dla dzieci z rodzin alkoholików.

Wójt – wyjaśnił, że Komisja ma ograniczone działania. Nikt nie rozwiąże problemu alkoholizmu jeżeli sam alkoholik nie będzie tego chciał. Niemniej jednak Komisja podejmuje rozmowy z osobami uzależnionymi, składa wnioski do sądu o przymusowe leczenie alkoholików , prowadzi kontrole punktów sprzedaży alkoholu itp. Sprawy, którymi zajmuje się Komisja są sprawami bardzo drażliwymi i delikatnymi i dlatego musi się to odbywać umiejętnie. Skład Komisji jest tak dobrany, żeby było przełożenie na dzieci z rodzin patologicznych, którym należy szczególnie pomóc.

Radna Danuta Gierad - zapytała o imienny i ilościowy skład Komisji, gdyż jest krótko radną i nie jest zorientowana w temacie.

Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że w skład 5 osobowej Komisji, której Przewodniczącą jest rozmówczyni wchodzą : Pani Bronisława Masłowska – Dyrektor SP w Małej Nieszawce, Pani Bogdana Drychta – Dyrektor SP w Cierpicach, pełnomocnikiem Wójta jest Pani Aneta Skorulska oraz radny Zdzisław Wiśniewski.

Radny Zdzisław Wiśniewski – wyjaśnił, że przedstawiony Gminny Program jest jak gdyby programem ramowym dla Gminnej Komisji, a przepisy szczegółowe określa ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Gminna Komisja w swoim działaniu ukierunkowała się na profilaktykę wśród dzieci i młodzieży i ze swojej działalności składa Radzie sprawozdanie.

Pani Bronisława Masłowska – uważa, że łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. W związku z tym od września 2003 r. wymogiem będzie posiadanie przez każdą szkołę, szkolnego programu profilaktyki.

Radna Brygida Czapiewska - wniosła o poprawką w rozdz. I, § 1, pkt 3 - dot. zmiany zapisu ppkt.4 i ppkt.5 – poprzez połączenie .

Pani Bronisława Masłowska - zasugerowała, aby w Gminnym Programie - w jednym z punktów - zapisać “ szkolne programy profilaktyki”. Ostateczna decyzja jednak zależy od Rady Gminy.

Radna Brygida Czapiewska - wniosła , aby zapis sugerowany przez Panią Bronisławę Masłowską został wprowadzony do Gminnego Programu.Przewodniczacy Rady poddał pod głosowanie wnioski złożone przez Radną Brygidę Czapiewską:

a/ za zmianą brzmienia w rozdz. I, § 1, pkt.3 ppkt 4 o treści “ prowadzeniu działalności informacyjnej i edukacyjnej dotyczącej problemów alkoholowych, w szczególności dla dzieci i młodzieży” głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że poprawka została przyjęta przez Radę,

b/ za dopisaniem w rozdz. I § 3, pkt 3 podpunktu 9 w brzmieniu “ realizacja szkolnych programów profilaktyki” głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że Rada przyjęła wniosek.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały - z uwzględnionym dwóch przegłosowanych poprawek - którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została przyjęta uchwała Nr IV/22/03 – stanowi zał. nr 12 do protokołu.

Ad. 4.

a/ Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu przedstawienia projektów planów pracy na 2003 rok:

-   Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – przedstawił projekt planu pracy Komisji ( druk nr 6 – radni otrzymali w materiałach na sesję ) - stanowi zał nr 13 do protokołu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie.

Radny Romuald Wiśniewski – uważa, że Komisja w planie pracy powinna uwzględnić działalność Ośrodka Kultury jako jednostki organizacyjnej.

Radny Waldemar Gołaś – stwierdził, że Komisja na zlecenie Rady w razie konieczności może zająć się powyższym tematem.

Innych głosów nie było.

Przewodniczący Rady postawił wniosek o przyjęcie planu pracy. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że plan pracy został przyjęty przez Radę – stanowi zał nr 14 do protokołu.

- Przewodniczacy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – przedstawił projekt planu pracy Komisji – ( druk nr 7 – radni otrzymali w materiałach na sesję ) – stanowi zał. nr 15 do protokołu. Ww. na wstępie wniósł autopoprawkę dot. zastąpienia wyrażenia “ Zarząd Gminy na wyrażenie “Wójt” w pkt 1 w II kwartale.

Przewodniczący otworzył dyskusję w powyższej sprawie.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał czy Komisja założyła w planie analizę planu zagospodarowania przestrzennego – czy widzi taką potrzebę . WW. chodzi o oznakowanie dróg, nazewnictwo ulic itp.

Wójt – poinformował , że w chwili obecnej najpilniejszą sprawą jest inwentaryzacja dróg gminnych i nadanie im numerów. Bez tego Gmina nie ma szans w staraniu się o środki z Unii Europejskiej na ich modernizację. Planem zagospodarowania Komisja będzie musiała się zająć w terminie późniejszym – po uchwaleniu ustawy.

Przewodniczący Rady – przypomniał, że Komisja może zająć się każdym tematem poza planem, który zleci jej Rada.

Przewodniczący wniósł o przyjęcie planu Pracy Komisji z uwzględnieniem autopoprawki w II kwartale pkt 1 wyrażenie “Zarządu Gminy”, zastąpić wyrażaniem “Wójta” . Za przyjęciem głosowało14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczacy Rady stwierdził, że plan został przyjęty przez Radę – stanowi zał. nr 16 do protokołu .

- Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – przedstawiła projekt planu pracy na 2003 r. ( druk nr 8 – radni otrzymali w materiałach na sesję ) – stanowi zał. nr 17 do protokołu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad planem pracy.

Radny Józef Dąbrowski – uściślił kalendarz imprez sportowych , które zostały ujęte w pkt 1 planu.

Radna Brygida Czapiewska – zwróciła uwagę, że w pkt. 2 i pkt. 10 należy skreślić wyraz “Gminny” z uwagi na to, że na terenie Gminy jest Ośrodek Kultury. Ponadto poprosiła o wyjaśnienie pkt 4 ppkt 2 - “spotkanie z właścicielami punktów sprzedaży alkoholu”. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyła spotkanie z właścicielami sklepów (przybyło ok. 35% sprzedawców) i uważa, że nie powinno się powielać tematów.

Radna Ewa Król – wyjaśniła, że Komisja Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi nie chce powielać działań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a chce z nią tylko współpracować.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczacy Rady wniósł o przyjęcie planu pracy Komisji. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujacych nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że plan pracy Komisji na 2003 rok został przyjęty przez Radę – stanowi zał. nr 18 do protokołu.

- Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska- odczytała projekt planu pracy Komisji ( druk nr 9, który radni otrzymali w materiałach na sesję) – stanowi zał. nr 19 do protokołu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem planu pracy.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczacy Rady wniósł o przyjęcie planu. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujacych nie było.

Przewodniczący Rady stwierdził, że plan pracy Komisji został przyjęty przez Radę – stanowi zał. nr 20 do protokołu.

b/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt planu pracy Rady Gminy na 2003 rok ( druk nr 10 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 21 do protokołu. Powyższy plan będzie pomocnym przy ustalaniu porządku oraz terminu sesji. Tematyka jest podobna do poprzednich lat, a pozostałe tematy wypływają ze spraw bieżących.

Przewodniczący poprosił o wnoszenie uwag do projektu planu.

Radny Romuald Wiśniewski – złożył wniosek, aby do planu pracy Rady w II kwartale wprowadzić następujące tematy: “ gospodarka komunalna w Gminie”, “opieka społeczna w Gminie”.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie złożone przez radnego Romualda Wiśniewskiego wnioski o wprowadzenie do planu pracy Rady w II kwartale następujących tematów :

a/ gospodarka komunalna w Gminie – za wprowadzeniem głosowało 12 radnych, 2 radnych było przeciwnych ( Waldemar Gołaś, Jan Dąbrowski), 1 radny ( Zdzisław Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada przyjęła wniosek,

b/ opieka społeczna w Gminie – za wprowadzeniem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych ( Waldemar Gołaś, Bronisław Krywionek ) wstrzymało się od głosowania. Przewodniczacy stwierdził, że Rada przyjęła wniosek.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie planu pracy Rady Gminy na 2003 rok po uwzględnieniu powyższych wniosków. Za przyjęcie głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujacych nie było. Przewodniczący stwierdził, że plan pracy został przyjęty przez Radę – stanowi zał nr 22 do protokołu.

Ad. 5.

Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu przedstawienia informacji ze swojej działalności między sesjami:

a/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że między sesjami Komisja odbyła dwa posiedzenia. W dniu 17 grudnia 2002 r. opiniowała projekt budżetu gminy na 2003 r. oraz opracowała plan pracy na 2003r. W dniu 11 lutego 2003 r. opiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję,

b/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 10 lutego 2003 r., na którym pozytywnie zaopiniowała projekty uchwał w sprawie ustalenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków, uchwalenia budżetu gminy na 2003 r., realizacji i finansowania inwestycji gminnej – były one m.in. tematem dzisiejszej sesji. Ponadto Komisja wstępnie zajmowała się tematem budowy chodników oraz ścieżek rowerowych w 2003 r.

c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja odbyła 1 posiedzenie w dniu 18 lutego 2003 r., na którym opiniowała projekt budżetu na 2003 r. oraz projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Ponadto Komisja wstępnie rozważała możliwości dot. utworzenia Koła Gospodyń Wiejskich oraz zorganizowania spotkania z LZS Cierpice.

d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja odbyła 4 posiedzenia: w dniach 17 i 24 stycznia 2003r. opiniowała Statut Gminy oraz opracowała plan pracy Komisji na 2003 rok. W dniach 12 i 19 lutego opiniowała budżet gminy na 2003 rok.

Radni nie mieli pytań do działalności Komisji.

Ad. 6.

Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na III sesji Rady, która odbyła się w dniu 12 grudnia 2002 roku.

Radni nie wniesli uwag do złożonej informacji.

Ad. 7.

Radna Maria Demko - poprosiła o informacje dotyczącą wprowadzenia na teren Gminy kursów autobusowych przez Toruńską Korporację Autobusową.

Wójt – wyjaśnił, że Toruńska Korporacja Autobusowa nie otrzymała jeszcze zgody od Marszałka więc nie może wprowadzić kursów. Jeśli będzie taka zgoda 2 tygodnie przed wprowadzeniem kursów mieszkańcy otrzymają informację. Jeśli to nastąpi w połowie miesiąca, to osoby posiadające bilety miesięczne będą mogły do końca miesiąca z nich korzystać. Zdaniem Wójta sprawa wprowadzenia kursów powinna się rozstrzygnąć w najbliższym czasie.

Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył nw. sprawy:

a/ uważa, że należałoby wyrównać parking przy SP w Cierpicach ( do budynku telekomunikacji ) – jest spad,

b/ zapytał, czy posiadacze ogródków działkowych płacą podatki za pozostałe budynki – zdaniem w/w wszyscy powinni płacić.

Wójt – wyjaśnił, że :

a/ sprawa wyrównania parkingu przy szkole będzie załatwiona,

b/ do końca ubr. zgodnie z ustawą wszystkie ogrody działkowe były zwolnione z podatków. Od 01.01.br. do 28.02.br. będą płacić podatek , a od 01.03. znów będą zwolnione – tak mówi ustawa, którą Gmina jest zobowiązana realizować nie mając na nic wpływu.

Pani Bronisława Masłowska – poruszyła sprawę:

a/ ul. Rzemieślniczej w Małej Nieszawce, która w czasie opadów jest nie do przebycia w okolicy posesji P. Balejki,

b/ poinformowała, że na parkingu obok szkoły został zniszczony duży kosz na śmieci.

Wójt – wyjaśnił,że:

a/ problem ul. Rzemieślniczej jest znany od dłuższego czasu, ale i trudny do rozwiązania z uwagi na to, że droga jest dwuspadowa i dodatkowo biegnie w niej wodociąg więc zlokalizowanie studzienki jest utrudnione. Niemniej jednak sprawa ta będzie rozważona,

b/ na przełomie lutego i marca MPO będzie wymieniało śmietniki, więc również zostanie wymieniony śmietnik k. szkoły.

Radny Romuald Wiśniewski – zwrócił uwagę, że źle został wyprofilowany łuk ul. Dybowskiej i ul. Długiej w Cierpicach, więc w tej sprawie zwrócił się do Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, aby zainteresowała się tym problemem przy rozpatrywaniu problemu napraw dróg po okresie zimowym.

Wójt – wyjaśnił, że powyższa sprawa zostanie rozpoznana i jeśli występuje tam niebezpieczeństwo zostanie natychmiast naprawione.

Radna Ewa Król – zwróciła uwagę na niebezpieczeństwo spowodowane zwężeniem drogi ( przy przepustach na okolicy ul. Szkolnej i ul. Zakole w Cierpicach).

Wójt – wyjaśnił, że powyższy problem zostanie rozważony przy odbudowie rowu- łącznie z przepustem - związanego z budową trasy S-10.

Radny Ryszard Proch – zwrócił uwagę, aby Wodociągi Toruńskie naprawiły ogrodzenie przy studni na ul. Leśnej w Małej Nieszawce, które w chwili obecnej zagraża bezpieczeństwo użytkownikom ulicy.

Wójt – wyjaśnił, że rozmawiał z przedstawicielem Wodociągów Toruńskich w tej sprawie i oświadczył on iż wiosną będzie zmieniane powyższe ogrodzenie.

Radny Józef Przewięźlikowski – poruszył nw. sprawy:

a/ ustawienia znaków dot. ograniczenia prędkości na ul. Sosnowej w Cierpicach , którą dzieci z osiedla mieszkaniowego uczęszczają do szkoły.

b/ zapytał, kiedy zostaną ustawione tablice informacyjne.

Wójt – wyjaśnił, że:

a/ na drogach publicznych w terenach niezabudowanych nie można ustawiać znaków drogowych ograniczających prędkość. Ustawienie takich znaków wymaga pozwolenia przez Starostwo i z doświadczenia ww wie , że takich znaków nie uda się postawić. Można jedynie ustawić znak mówiący o tym, że tą ulicą poruszają się dzieci,

b/ jeśli chodzi o tablice informacyjne, to dopiero dzisiaj został uchwalony budżet, w którym zostały zapisane środki na zakup tablic ( zostaną one zakupione w drodze przetargu ).

Ad. 8.

Przewodniczacy Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w posiedzeniu i zamknął obrady.

 

Protokołowała                                                                                                     Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Maria Rumińska                                                                                                    /-/ Bronisław Krywionek

Powiadom znajomego