Protokół nr III/02 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 12.12.2002 r.
P R O T O K Ó Ł Nr III/02
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka , która odbyła się w dniu
12 grudnia 2002 roku w godz. 15°° do 17¹° w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia:
- stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z II Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 28 listopada 2002 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a/ miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Neszawka na bszarze wsiMała Nieszawka – mieszkalnictwo i usługi komercyjne ( dz. nr 135 i 136 ) ( druk nr 1 ),
b/ określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości ( druk nr 2 ),
c/ określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych ( druk nr 3 ),
d/ ustalenia stawek podatku od posiadania psów ( druk nr 4 ),
e/ uchylenia uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta ( druk nr 5 ),
Przerwa
f/ wyznaczenia inkasentów ( druk nr 6 ),
g/ określenia wzorów formularzy deklaracji podatkowych i informacji podatkowych ( druk nr 7 ).
4. Stanowisko Rady Gminy w sprawie podatku leśnego.
5. Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.
6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
7. Interpelacje i wolne wnioski.
8. Zakończenie sesji.
Ad. 1.
Sesję otworzył Przewodniczacy Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że na stan 15 radnych w momencie otwarcia obrad obecnych jest 14 ( nieobecny nieusprawiedliwiony – Rafał Kujawa ) co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i decyzji. Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji. Radni nie wniesli uwag do porządku posiedzenia.
Przewodniczący Rady wniósł o rozszerzenie porządku posiedzenia o pkt 3h “rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2002 rok”. W/w wyjaśnił, że już po rozesłaniu materiałów radnym, Wójt zwrócił się o rozpatrzenie powyższego z uwagi na to, że jest to ostatnia sesja w br.
Następnie oddał głos Wójtowi Gminy w celu uzasadnienia wniosku.
Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek - poinformował, że potrzeba dokonania zmiany budżetu wynika z decyzji Ministra Finansów oraz Wojewody Kujawsko-Pomorskiego zmieniającej kwoty dotacji na zadania własne i zlecone oraz subwencji jak również przesunięć między paragrafami w ramach określonych działów oraz działami – z “Oświaty i wychowania” do “Kultury”- dotyczy środków na siłownie. W związku z tym, że jest to ostatnia sesja w br. Wójt zwrócił się do Rady Gminy o dokonanie zmian w budżecie.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku dotyczącego rozszerzenia porządku posiedzenia o pkt 3h. Za rozszerzeniem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z II sesji, która odbyła się w dniu 28 listopada 2002 r.
Radny Romuald Wiśniewski – wniósł uwagę, że w protokole napisano jedynie, że giną tablice - o czym mówił Wójt - nie zapisano natomiast nic na temat zastosowania słupków betonowych jak również o wiatach w Kąkolu, o czym na poprzedniej sesji mówił rozmówca.
Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że ze względu na bezpieczeństwo nie stosuje się słupów betonowych do znaków drogowych. Dyskusja na temat przystanków autobusowych została w protokole odnotowała jednak wniosku formalnego, który Rada by przegłosowała nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że nie może być takiej sytuacji iż radny na sesji o czymś mówi, a Wójt powinien jego polecenie wykonać.
Wójt – w uzupełnieniu wyjaśnił, że w momencie ustalania dróg do asfaltowania, budowy chodników oraz wiat autobusowych sugestia radnego będzie rozważana.
Następnie Przewodniczacy Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych ( Brygida Czapiewska, Romuald Wiśniewski ) wstrzymało się od głosowania.
Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z II sesji został przyjęty przez Radę.
Ad. 3.
a/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka na obszarze wsi Mała Nieszawka – mieszkalnictwo i usługi komercyjne ( druk nr 1 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 3 do protokołu. Następnieoddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu.
Wójt – na wstępie wyjaśnił, że w dniu 10.12.br w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego został ogłoszony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka, uchwalony na sesji 29 sierpnia 2002 r. Po 24.12. br. zainteresowani będą mogli dzielić swoje grunty. Przedstawiony projekt uchwały dotyczy natomiast gruntów Pana Maja Ryszarda ( działek nr 135 i 136 ), które wcześniej nie zostały przedstawione do uchwalenia z uwagi na wymaganą zgodę Ministra Rolnictwa. Pozytywna zgoda wydana została w październiku, w związku z czym Wójt wniósł o przyjęcie przez Radę projektu uchwały.
Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski - poinformował, że Komisja nie wnosi uwag do projektu.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusje w powyższej sprawie.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
W związku z powyższym Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie . za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/10/02 – stanowi zał. nr 4 do protokołu.
b/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości ( druk nr 2 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 5 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt – na wstępie poinformował, że radni otrzymali zmieniony projekt uchwały na dzisiejszej sesji – zmiana dotyczy § 1 pkt. 1 c. Ustawa z dnia 30.X.2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawa o podatku leśnym zmieniły całkowicie naliczanie podatków i opłat w 2003 r. Podatek rolny jak i podatek od nieruchomości będzie naliczany w oparciu o cenę żyta ogłoszoną przez prezesa GUS z tym, że w przypadku podatku rolnego będzie to 2,5q żyta na 1 ha przeliczeniowy, a w przypadku podatku od nieruchomości 5 q żyta – przy czym wszystkie grunty klas V i VI są zwolnione z podatku ( wypis z rejestru gruntów oraz klasa gruntu będą decydowały o wysokości podatku ). Następna zmiana dotyczy zapisów i ich znaczenia w gruntach pozostałych ( jest to inny rodzaj gruntów oznaczony geodezynie). Wszystkie grunty rolne położone na międzywalu również są zwolnione z podatku - w przypadku naszej Gminy jest ich 281 ha więc będzie o 14.500 zł mniejszy wpływ do budżetu. Przedstawiony projekt zakłada 2.000.000 zł dochodu do budżetu tj. na poziomie 2002 roku. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu.
Przewodniczacy Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały:
a/ Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś - poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 6.12.br. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
b/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 9.12.br. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja na posiedzeniu w dniu 5.12.br. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja na posiedzeniu w dniu 10.12.br. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad projektem uchwały.
Radny Zdzisław Wiśniewski – zgłosił swoje wątpliwości dotyczące wzrostu stawek podatku od nieruchomości za budynki mieszkalne. W stosunku do roku ubiegłego jest to 20% w związku z czym będzie to niekiedy duży wydatek dla podatników. Porównując tą stawkę z miastem Toruniem, który określił 0,43 zł za 1m², w naszym przypadku wzrost ten wyniósłby 10%. Rozmówca rozumie, że należy pozyskiwać środki do budżetu, ale jego zdaniem wzrost stawki jest za wysoki.
Wójt – wyjaśnił, że nie ma idealnego rozwiązania dot. sposobu naliczania podatków, niemniej jednak przy analizowaniu stawek starano się proporcjonalnie obciążyć wzrostem wszystkich podatników. Trudne to będzie do rozwiązania przy tylu uwarunkowaniach – jednych obejmą zwolnienia, inni zapłacą więcej, ale przy założeniu, że w 2003 r. do budżetu ma wpłynąć 2.000.00 zł inaczej nie można było tego zaproponować. Porównując stawki podatkowe z miastem Toruniem nie należy potrzeć tylko na budynki, przecież inne stawki są u nas niższe np. z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Podatek płacony jest w 4 ratach, więc aż tak drastycznie podatnicy nie odczują tego wzrostu.
Radna Brygida Czapiewska – stwierdziła, że z uwagi na to, iż w ubiegłych latach podnoszono stawki podatkowe minimalne ( w ubiegłym roku 1 grosz) wystąpił taki wzrost. Patrząc jednak na urzędową stawkę, stawka gminna proponowana na 2003 r. jest i tak niższa jak na 2002 r.
Wójt – wyjaśnił, że gdyby podatek w 2003 r. był naliczany na dotychczasowych zasadach inaczej by toczyła się dyskusja. Późny termin ogłoszenia przez Min. Fin. wprowadzenie zmian oraz same zmiany skomplikowały ustalenie stawek podatkowych.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję nad projektem uchwały. Następnie odczytał projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych ( Zdzisław Wiśniewski, Józef Przewięźlikowski ) wstrzymało się od głosowania. Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/11/02 – stanowi zał. nr 6 do protokołu.
c/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych ( druk nr 3) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 7 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt – wyjaśnił, że w ubiegłym roku zmieniły się kryteria dotyczące podatku od środków transportowych. Na 2003 rok proponuje się wzrost stawek podatku o inflację ( 2,3%). W/w wniósł do Rady o przyjęcie przedstawionego projektu.
Przewodniczacy Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały:
a/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisji nie wnosi uwag do proponowanych stawek podatku,
b/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja nie wnosi uwag do proponowanych stawek podatku od środków transportowych,
c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że komisja nie wnosi uwag do proponowanych stawek podatku,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała proponowane stawki podatkowe.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały
Radny Romuald Wiśniewski – poprosił o wyjaśnienie §2 projektu uchwały mówiącego o zwolnieniu z podatku autobusów służących do dowozu uczniów do szkół – których autobusów to zwolnienie dotyczy.
Wójt – wyjaśnił, że zwolnienie dotyczy tylko autobusów będących własnością gminy, dowożących uczniów do szkół.
Nie było innych głosów w dyskusji.
Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/12/02 – stanowi zał. nr 8 do protokołu.
d/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od posiadania psów ( druk nr 4) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt – poinformował, że wysokość stawek podatku od posiadania psów uchwala Rada Gminy. Na 2003 rok proponuje się utrzymać stawkę z roku 2002 tj. 35 zł od jednego psa. Jednocześnie proponuje się zwolnienie od pobierania podatku za jednego psa w każdym gospodarstwie domowym, utrzymywanego do pilnowania tego gospodarstwa. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
a/ Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja zaopiniowała projekt uchwały bez uwag,
b/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja zaopiniowała projekt uchwały bez uwag,
c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król –poinformowała, że Komisja zaopiniowała projekt uchwały bez uwag,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja nie wnosi uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – poruszyła sprawę wałęsających się psów . Zdaniem rozmówczyni należałoby temu zaradzić – może poprzez sołtysów, którzy mogliby poinformować mieszkańców o trzymaniu psów na uwięzi.
Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że poprzez informator “Nasze Wieści” powinniśmy się zwrócić do mieszkańców z komunikatem przypominającym obowiązki osób utrzymujących psy.
Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, ze w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/13/02 – stanowi zał nr 10 do protokołu.
e/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta ( druk nr 5 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 11 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu.
Wójt - poinformował, że podstawą naliczania podatku rolnego jest średnia cena skupu 1 q żyta ogłoszona przez Prezesa GUS - na 2003 r. jest to 33,45 zł. Cena ta jest niższa jak w roku 2001 i 2002. Wójt zaproponował utrzymanie ceny 1 q żyta jaką ogłosił Prezes GUS, a co za tym idzie uchylenie uchwały Nr XXVIII/152/01 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze Gminy Wielka Nieszawka. W/w wyjaśnił, że z podatku rolnego zwolnione są grunty położone na międzywalu oraz grunty V i VI kl. Wójt wniósł do Rady o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady poprosił Komisje o wyrażenie opinii o projekcie.
a/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja nie wnosi uwag do projektu uchwały,
b/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Waldemar Gołaś (zabrał głos jako jeden z rolników tej Gminy) - stwierdził, że przeanalizował nakazypłatnicze z ubiegłych lat i zauważył , że planowany podatek rolny na 2003 r. jest na poziomie 1999 r. Zdaniem rozmówcy spowodowane jest to tym iż w latach ubiegłych cena żyta było mocno obniżana przez Radę Gminy , a teraz żaden z rolników nie będzie tego pamiętał.
Wójt - wyjaśnił , że w poprzednich latach obniżki ceny żyta były celowe- jednak cena żyta była wyższa jak obecnie.
Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że 19,46% przyrost podatku dla rolników, którzy nie będą korzystali ze zwolnień będzie dużym obciążeniem. Zdaniem rozmówcy będzie składanych więcej wniosków o umorzenia.
Wójt – przypomniał, że w minionych latach stosowano umorzenia podatkowe na terenach zalewowych. W tym roku grunty położone na międzywalu są zwolnione z podatku więc umorzenia nie będą zasadnie. Wójt poinformował, że na terenie Gminy jest tylko ok. 10 rolników utrzymujących się wyłącznie z gospodarstw rolnych pozostali mają inne źródła dochodów – a grunty kupili tylko dlatego, aby nie płacić składek ZUS, a składki KRUS.
Radca Prawny Beata Romanowska – zaproponowała zmianę zapisu § 2 uchwały w brzmieniu “ stwierdza się, że średnia cena skupu żyta stanowiącego podstawę naliczania podatku rolnego na terenie Gminy Wielka Nieszawka na 2003 r., ustalona na podstawie komunikatu Prezesa GUS z 30.X.2002 r. ( M.P. Nr 51, poz 733)wynosi 33,45 zł za 1 q” – radni nie wnieśli uwag do propozycji.
Przewodniczący Rady złożył wniosek o przyjęcie zmiany zapisu § 2 , którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę. Następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) był przeciwny, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/14/02 – stanowi zał. nr 12 do protokołu.
Przewodniczacy Rady ogłosił 10 min. przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczacy Rady wznowił obrady.
f/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyznaczenia inkasentów ( druk nr 6 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 13 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że projekt uchwały dotyczy wyznaczenia inkasentów do poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego od osób fizycznych . Na inkasentów wyznacza się sołtysów którzy będą otrzymywali wynagrodzenie : sołtys sołectwa Brzoza 6% zebranej kwoty, pozostali sołtysi 3% zebranej kwoty. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczacy Rady oddał głos Komisjom w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
a/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
b/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja zaopiniowała projekt uchwały bez uwag,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższym temacie.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/15/02 – stanowi zał. nr 14 do protokołu.
g/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji podatkowych i informacji podatkowych ( druk nr 7 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 15 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt – wyjaśnił, że ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku lokalnym, ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym Rada Gminy określa w drodze uchwały wzory formularzy deklaracji podatkowych i informacji podatkowych. Deklaracje podatkowe dotyczą osób prawnych natomiast informacje podatkowe osób fizycznych. Powyższe jest trudne do wypełnienia, więc Urząd będzie służył pomocą. Na dzień dzisiejszy trudno jest przewidzieć jak powyższe będzie wyglądało w praktyce, ale życie zweryfikuje czy nie trzeba będzie zmienić wzorów. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
a/ Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
b/ Przewodniczacy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, ze Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/16/02 – stanowi zał. nr 16 do protokołu.
h/ Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2002 r., który radni otrzymali na dzisiejszej sesji stanowi zał. nr 17 do protokołu.
Wójt - poinformował, że na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz Ministra Finansów zaszła potrzeba dokonania zmian budżetu po stronie dochodów wynikła ze zmiany kwot dotacji na zadania własne i zlecone oraz subwencji. Proponuje się również dokonanie przesunięć między paragrafami w ramach określonych działów – wynika to z realizacji budżetu, gdyż w czasie jego konstrukcji trudno byłoprzewidzieć szczegółową realizację określonych zadań. Ponadto proponuje się przesunąć środki między działami - z działu “Oświata i Wychowanie” do działu “Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego”.Pierwotnie planowano utworzenie dwóch siłownie w szkołach podstawowych, ale z braku pomieszczeń spełniających wymogi na ustawienie sprzętu zadecydowano, że siłownia, która miała być w SP w Małej Nieszawce zostanie zlokalizowana w Ośrodku Kultury natomiast środki na siłownię w SP w Cierpicach zostaną zarezerwowane w przyszłorocznym budżecie. Po zmianach sumę dochodów w wysokości 5.203.494,00 zł zastąpi się sumą 5.19.272,00 zł natomiast sumę wydatków w wysokości 5.905.672,00 zł zastąpi się sumą 5.895.450,00 zł. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższym temacie.
Radni ni zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Józef Dąbrowski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr III/17/02 – stanowi zał. nr 18 do protokołu.Ad. 4.
Przewodniczący Rady poinformował, że stanowisko Rady Gminy w sprawie podatku leśnego ( druk nr 8 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał nr 19 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu jego uzasadnienia.
Wójt – wyjaśnił, że podstawą naliczania podatku leśnego jest średnia cena sprzedaży drewna, ustalona na podstawie komunikatu Prezesa GUS. W 2003 r. będzie to kwota 111,21 zł. Podatek leśny od 1 ha będzie wynosił w 2003 r. - 24,46 zł. Dla lasów ochronnych stawka podatku leśnego ulega obniżeniu o 50% - taka sytuacja będzie na terenie naszej Gminy gdzie posiadamy lasy ochronne dla miasta Torunia ponadto są to lasy do 40 lat. W związku z powyższym Wójt nie wnioskował do Rady o obniżenie średniej ceny skupu drewna co oznacza, że do naliczania podatku w 2003 r. stosowana będzie stawka ustawowa pomniejszona o 50% co daje 12,33 zł za 1 ha. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego stanowiska.
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii w powyższej sprawie.
a/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt stanowiska,
b/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała stanowisko,
c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała stanowisko,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt stanowiska.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący odczytał stanowisko, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania stanowisko zostało przyjęte przez Radę.
Ad. 5.
Przewodniczacy Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu przedstawienia informacji z działalności Komisji między sesjami:
a/ Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś - poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 6 grudnia br., na którym opiniowała projekty uchwał będące tematem dzisiejszej sesji,
b/
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski - poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 9 grudnia br., na którym opiniowała projekty uchwał dot. podatków oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy,c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król –poinformowała, że komisja odbyła posiedzenie w dniu 5 grudnia br., na którym opiniowała projekty uchwał podatkowych oraz opracowała wstępnie plan pracy Komisji na 2003 rok,
d/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska - poinformowała, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 10 grudnia br., na którym opiniowała projekty uchwał podatkowych.
Radni nie mieli pytań do Komisji.
Ad. 6.
Przewodniczacy Rady przedstawił informację z realizacji podjętych na II sesji uchwał: II/3/02; II/4/02; II/5/02; II/6/02; II/7/02; II/8/02; II/9/02.
Radni nie wniesli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 7.
Radna Gierad Danuta – zapytała w imieniu mieszkańców, czy Gmina będzie rozstawiała skrzynie z piaskiem do posypywania chodników w okresie zimowym.
Wójt – wyjaśnił, że ustawa jednoznacznie określa iż utrzymywanie chodników przy posesjach należy do mieszkańców. Gmina wybudowała chodniki w celu poprawienia bezpieczeństwa użytkowników drogi, a dalsze ich utrzymanie należy do mieszkańców. W sprawie zimowego utrzymania chodników został wydany komunikat, a do kontroli jego przestrzegania została włączona policja.
Radny Józef Dąbrowski – podziękował Wójtowi za interwencję policji na ul. Leśnej w Małej Nieszawce o co prosił rozmówca na poprzedniej sesji. Następnie poruszył sprawę remontu ul. Kolorowej w Małej Nieszawce – chodzi o zasypanie dziur.
Radny Zdzisław Wiśniewski – zapytał, czy Wójt powołał już swojego zastępcę. Jeżeli tak, to czy określił mu wynagrodzenie.
Wójt – wyjaśnił, że powołał Pana Jacka Mularza na zastępcę Wójta. Wynagrodzenie ustali w najbliższym czasie.
Radny Józef Kumorek – zapytał o możliwość doprowadzenia wodociągu do budynków kolejowych w Brzozie przy ul. Łódzkiej 28 i 30. Mieszkańcy otrzymali pismo z Gminy , że koszt doprowadzenia wyniósłby ok. 80 tyś.zł. Zdaniem rozmówcy należałoby rozważyć możliwość doprowadzenia wodociągu z ujęcia wody PKP.
Wójt – oświadczył, że jest otwarty na negocjacje z PKP dotyczące tego problemu, jednak musi być inicjatywa wszystkich stron. Zdaniem rozmówcy mieszkańcy tych budynków powinni wziąć sprawy w swoje ręce i wymusić na PKP rozwiązanie problemu braku wody.
Radna Ewa Król – zapytała o zakup wykładziny dla GOZ , co było zaplanowane w br.
Wójt – wyjaśnił, że powyższe zostanie zrealizowane w br. – środki w kwocie 5 tyś zł są zabezpieczone w budżecie gminy na 2002 r. Firma zaoferowała dostarczenie wykładziny za 5,7 tyś., więc należy wynegocjować cenę do wysokości zaplanowanej w budżecie. Zadanie to zostanie do końca br. zrealizowane.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała o pracę gabinetu stomatologicznego- po wprowadzeniu usług ponadsandartowych.
Wójt - oświadczył, że nie będzie się wypowiadał na temat pracy gabinetu stomatologicznego przed zebraniem Rady Społecznej, które jest planowane na 30.12.br. Najważniejsze w całej sprawie jest to, że w gabinecie są pacjenci.
Radna Maria Demko – poinformowała, że są długie terminy oczekiwania na wizytę w gabinecie stomatologicznym.
Pani Marzena Krychowiak – pracownik gabinetu poinformowała, że w dniu dzisiejszym zakończył się limit punktów na br.
Wójt – wyjaśnił, że nasz gabinet ma limit 6000 pkt na miesiąc przyznanych przez Kasą Chorych ( było 8000 , ale z uwagi na nie wyrabiane ich limit został zmniejszony). Zdaniem Wójta trzeba będzie negocjować jego zwiększenie.
Radna Maria Demko – poruszyła sprawę przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz konsekwencje jej nie przestrzegania na terenie naszej Gminy przez niektóre sklepy – chodzi o spożywanie napojów alkoholowych przy sklepach.
Wójt – wyjaśnił, że na działalność sklepów nie wpłynęła żadna skarga w związku z czym nie ma podstaw ewentualnego cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Jeśli są jakieś uwagi w tej sprawie należy złożyć formalny wniosek, który zostanie rozpatrzony.
Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że w br. wpłynęła jedna skarga dotycząca nie przestrzegania przepisów ustawy alkoholowej. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – której rozmówczyni przewodniczy – przeprowadziła rozmowę z właścicielem sklepu i sytuacja na ½ roku się poprawiła.
Ad. 8.
Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy Maria Rumińska /-/ Bronisław Krywionek