Protokół Nr II/02 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka w dniu 28.11.2002 roku.
P R O T O K Ó Ł Nr II/02
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu listopada 2002 r.
w godz. 14°° do 16³° w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.Obecni wg listy obecności stanowiącej zał nr 1 i nr 2 do protokołu.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia:
- stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołu z I Sesji Rady , która odbyła się w dniu 19 listopada 2002 roku.
- Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a/ powołania Komisji Rewizyjnej ( druk nr 1 ),
- powołanie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,
- powołanie członków Komisji Rewizyjnej,
b/ powołania Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony
Środowiska i Inwestycji ( druk nr 2 ),
c/ powołania Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania
Alkoholizmowi ( druk nr 3 ),
d/ powołania Komisji Statutowo – Regulaminowej ( druk nr 4 ),
P r z e r w a
e/ odwołania Sekretarza Gminy ( druk nr 5 ),
f/ wynagrodzenia Wójta ( druk nr 6 ),
g/ przyznania dodatku specjalnego dla Wójta ( druk nr 7 ).
- Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
- Interpelacje i wolne wnioski.
- Zakończenie Sesji.
Ad. 1.
Sesję otworzył Przewodniczacy Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że na stan 15 radnych w momencie otwarcia obrad obecnych jest 14 ( nieobecny Rafał Kujawa ) co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania decyzji, stanowisk i uchwał.
Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do porzadku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.
Radni nie wniesli uwag do porządku posiedzenia.
Przybył radny Rafał Kujawa – obecnych jest 15 radnych.
Ad. 2.
Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z I Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 19 listopada 2002 roku.
Radni nie wnieśli uwag do protokołu.
W związku z powyższym Przewodniczacy Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania.
Przewodniczacy Rady stwierdził, że protokół z I sesji został przyjęty przez Radę.
Ad. 3.
a/
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej ( druk nr 1 ) radni otrzymali w materiałach na sesję - stanowi zał. nr 3 do protokołu.- Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z § 15 ust. 5 Statutu Gminy pracami Komisji Rewizyjnej kieruje Przewodniczący Komisji wybierany przez Radę Gminy. W związku z powyższym poprosił o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego Komisji.
Radny Jan Dąbrowski - w imieniu Klubu Radnych “ Wspólne Gniazdo” głosił kandydaturę radnego Waldemara Gołasia na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Powyższe uzasadnił tym, iż Waldemar Gołaś w III kadencji był członkiem Zarządu Gminy w związku z czym zna zagadnienia Gminy i
można mu powierzyć tą funkcję.Radny Waldemar Gołaś wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Józef Dąbrowski – zgłosił kandydaturę radnego Romualda Wiśniewskiego.
Radny Romuald Wiśniewski wyraził zgodę na kandydowanie.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady zamknął listę kandydatur. Stwierdził, że zostały zgłoszone dwie kandydatury, które podda pod głosowanie – wyjaśnił, że każdy radny może głosować tylko na jednego kandydata.Za kandydaturą Waldemara Gołasia głosowało 10 radnych. Za kandydaturą Romualda Wiśniewskiego głosowało 3 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada większością głosów wybrała na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Waldemara Gołasia.
- Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z § 14 Statutu Gminy w skład Komisji Rewizyjnej wchodzą Przewodniczący ( którego w wyniku głosowania wyłoniła Rada ), Z-ca Przewodniczącego Komisji ( którego wybiera Komisja Rewizyjna ) oraz dwóch członków. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poprosił o podanie kandydatur do składu Komisji Rewizyjnej.
Radny Romuald Wiśniewski - zgłosił swoją kandydaturę.
Radny Jan Dąbrowski – w imieniu Klubu Radnych “ Wspólne Gniazdo ” zgłosił trzy kandydatury: radną Reginę Filar, radną Marię Demko i radnego Ryszarda Procha.
Zgłoszeni wyrazili zgodę na kandydowanie.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone kandydatury - na wstępie wyjaśnił, że w
skład Komisji wejdzie 3 radnych, którzy otrzymają największą ilość głosów.W wyniku głosowania radny Romuald Wiśniewski otrzymał 3 głosy “za”. Radna Regina Filar otrzymała 12 głosów “ za”, radna Maria Demko otrzymała 13 głosów “za” i radny Ryszard Proch otrzymał 12 głosów “za”. Przewodniczący Rady stwierdził, że w skład Komisji Rewizyjnej powołani zostali Waldemar Gołaś – przewodniczący oraz Regina Filar, Maria Demko i Ryszard Proch – członkowie. Następnie odczytał uchwałę Nr II/3/02 w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej ,która stanowi zał. nr 4 do protokołu.b/
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji ( druk nr 2 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał nr 5 do protokołu. Zgodnie z § 13 ust. 1 oraz § 14 pkt 1 Statutu Gminy Komisję powołuje Rady Gminy w skład której wchodzi 5 członków. W związku z powyższym poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji.Radna Danuta Gierad – w imieniu Klubu Radnych “Wspólne Gniazdo” zgłosiła kandydatury radnych: Jana Dąbrowskiego, Rafała Kujawy, Józefa Przewięźlikowskiego, Józefa Kumorka i Zdzisława Wiśniewskiego.
Zgłoszeni wyrazili zgodę na kandydowanie.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone kandydatury. Radny Jan Dąbrowski otrzymał 14 głosów “za”, radny Rafał Kujawa otrzymał 12 głosów “za”, radny Józef Kumorek otrzymał 12 głosów “za”, radny Józef Przewięźlikowski otrzymał 11 głosów “za” i radny Zdzisław Wiśniewski otrzymał 11 głosów “za”. Przewodniczacy Rady stwierdził, że wszyscy kandydaci otrzymali wymaganą ilość głosów – odczytał uchwałę Nr II/4/02 Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie powołania Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji - stanowi zał. nr 6 do protokołu.
c/
Przewodniczacy Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi ( druk nr 3 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 7 do protokołu. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 3 i § 14 pkt 2 Statutu Gminy Komisję powołuje Rada Gminy, w której skład wchodzi 4 członków. Następnie poprosił o podawanie kandydatur do Komisji.Radny Jan Dąbrowski – w imieniu Klubu Radnych “ Wspólne Gniazdo” zgłosił kandydatury radnych: Król Ewy, Danuty Gierad, Józefa Dąbrowskiego i Rafała Kujawy.
Zgłoszeni wyrazili zgodę na kandydowanie .
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczacy Rady poddał pod głosowanie poszczególne kandydatury. Ewa Król otrzymała 14 głosów “za”, Danuta Gierad 10 głosów “za”, Józef Dąbrowski 12 głosów “za” i Rafał Kujawa 9 głosów “za”. Przewodniczący Rady poinformował, że wszyscy radni otrzymali wymaganą ilość głosów – odczytał uchwałę Nr II/5/02 w sprawie powołania Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi – stanowi zał nr 8 do protokołu.
d/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Statutowo-Regulaminowej ( druk nr 4 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał nr. 9 do protokołu. Zgodnie z §13 ust. 1 pkt 4 i § 14 pkt 3 , Rada Gminy powołuje Komisję, w której skład wchodzi 3 członków. Następnie poprosił o zgładzanie kandydatur do Komisji.
Radny Jan Dąbrowski – w imieniu Klubu Radnych “Wspólne Gniazdo” zgłosił następujących kandydatów do Komisji: radną Brygidę Czapiewską, radnego Romualda Wiśniewskiego i radnego Ryszarda Procha.
Przewodniczący Rady zwrócił się do kandydatów czy wyrażają zgodę do pracy w Komisji.
Radna Brygida Czapiewska – wyraziła zgodę na kandydowanie . Przypomniała jednocześnie jak niecałe 2 tygodnie temu podczas mszy mówiono o talentach, które miały przyświecać pracy wszystkim członkom Rady Gminy. Rozmówczyni uważa, że wszyscy wykorzystają swoje talenty i w miarę swoich możliwości je wykorzystają najlepiej i najrozsądniej jak potrafią. W/w uważa, że jej możliwości były inne niemniej jednak zamierza pracować w tej Komisji.
Radni Romuald Wiśniewski i Ryszard Proch wyrazili zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone kandydatury. Radna Brygida Czapiewska otrzymała 14 głosów “za”, radny Romuald Wiśniewski otrzymał 12 głosów “za”, radny Ryszard Proch otrzymał 11 głosów “za”. Przewodniczący Rady stwierdził, że wszyscy kandydaci otrzymali wymaganą ilość głosów . Następnie odczytał uchwałę Nr II/6/02 w sprawie powołania Komisji Statutowo-Regulaminowej – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Przewodniczacy Rady ogłosił 15 min. przerwę w obradach. Poprosił, aby w przerwie powołane Komisji odbyły pierwsze posiedzenia, w czasie których się ukonstytuują:
Komisja Rewizyjna wybierze z-cę Przewodniczącego, pozostałe Komisje Przewodniczących i po przerwie przedstawią wyniki wyborów.
Po przerwie Przewodniczacy Rady wznowił obrady.
Na wstępie oddał głos Komisjom w celu przedstawienia wyników wyborów.
Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś - odczytał uchwałę Komisji w sprawie wyboru z-cy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej – został nim w głosowaniu jawnym wybrany Ryszard Proch.
Radny Zdzisław Wiśniewski – odczytał uchwałę Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji – został wybrany w głosowaniu jawnym Jan Dąbrowski.
Radna Danuta Gierad – odczytała uchwałę Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji – została wybrana w głosowaniu jawnym Ewa Król.
Radna Brygida Czapiewska – odczytała uchwałę Komisji Statutowo-Regulaminowej w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji – w głosowaniu jawnym na Przewodniczącego Komisji wybrana została Brygida Czapiewska.
Przewodniczący Rady pogratulował Przewodniczącym Komisji wyboru. Następnie przeszedł do realizacji dalszego porządku sesji.
e/
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie odwołania Sekretarza Gminy ( druk nr 5 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 11 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi Gminy w celu uzasadnienia projektu uchwały.Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że do końca minionej kadencji przepisy ustawy pozwalały na pełnienie funkcji z-cy Wójta społecznie, był on jednocześnie członkiem Zarządu Gminy. Ustawa o samorządzie gminnym w wyborach bezpośrednich Wójta powoduje , że zastępcą Wójta musi być etatowy pracownik Urzędu. Wobec powyższego Wójt wniósł o odwołanie z funkcji Sekretarza Gminy Pana Jacka Mularza, którego Wójt z dniem jutrzejszym powoła na swojego zastępcę.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radny Romuald Wiśniewski - zapytał, czy stanowisko sekretarza Gminy w ogóle nie będzie występowało w Urzędzie.
Wójt – oświadczył, że etatu sekretarza Gminy nie będzie – tym samym zostanie pewna oszczędność w funkcjonowaniu samorządu gminnego – a obowiązki, które dotychczas pełnił Pan Jacek Mularz, zostaną mu przypisane.
Radna Regina Filar – uważa, że kandydatura Pana Jacka Mularza na zastępcę Wójta - który z wykształcenia jest prawnikiem - jest właściwa i podoła on postawionym zadaniom.
Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że Pan Jacek Mularz pełniąc funkcję Sekretarza Gminy poznał wszystkie zagadnienia związane z Gminą. Dlatego też w czasie nieobecności Wójta podoła postawionym przed nim obowiązkom związanym z kierowaniem Gminą.
Radny Jan Dąbrowski – uważa, że w związku z taką sytuacją trzeba będzie zmienić Statut Gminy.
Wójt – poinformował, że w połowie grudnia planuje Radzie Gminy przedstawić pod obrady nowy Statut Gminy. Niemniej jednak do powołania Zastępcy Wójta obliguje ustawa o samorządzie gminnym, która jest aktem wyższej rangi, więc nie należy się w tym wypadku odnosić do Statutu Gminy. Przewodniczący zamknął dyskusję. Następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że została podjęta uchwała Nr II/7/02 – stanowi zał nr 12 do protokołu.
f/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta ( druk nr 6) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 13 do protokołu. Jako wnioskodawca projektu wyjaśnił, że z początkiem tej kadencji poprzez wybory bezpośrednie został wybrany jednoosobowy organ wykonawczy Gminy w osobie Wójta Pana Kazimierza Kaczmarka , który z momentem złożenia ślubowania rozpoczął urzędowanie. W związku z powyższym zachodzi potrzeba ustalenia wynagrodzenia dla Wójta. Rozmówca przeprowadził rozpoznanie jak w innych gminach np. Łubianka, Łysomice Gmina wiejska Chełmża czy Czernikowo , Rady podeszły do tematu wynagrodzenia Wójtów. Biorąc pod uwagę dwa zasadnicze składniki wynagrodzenia tj. wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny Rady te ustaliły w maksymalnej wysokości – wynagrodzenie zasadnicze wg XX kategorii zaszeregowania w kwocie 4.200 zł oraz dodatek funkcyjny w wysokości 200% najniższego wynagrodzenia samorządowego, które obecnie wynosi 710 zł. Przewodniczący Rady kierując się realiami Gminy Wielka Nieszawka zaproponował dla Wójta wynagrodzenie zasadnicze wg XX grupy zaszeregowania w wysokości 4.000 zł oraz dodatek funkcyjny w wysokości 180 % najniższego wynagrodzenia co daje kwotę 1.270 zł – są to wartości brutto. Jednocześnie rozmówca przypomniał, że od połowy poprzedniej kadencji Rady zmieniły się zasady wynagradzania Wójta – nie może on oprócz wynagrodzenia otrzymać żadnych innych nagród.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie.
Radny Romuald Wiśniewski – poprosił o podanie dotychczasowego wynagrodzenia Wójta, aby było mu się łatwiej odnieść do przedstawionej propozycji.
Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że w poprzedniej kadencji wynagrodzenie zasadnicze Wójta określane było 3 krotnością najniższego wynagrodzenia samorządowego ( było to 2.280 zł ), a dodatek funkcyjny wynosił 200% . W momencie wprowadzenia zasad wynagradzania w połowie kadencji trzeba było przyznać dodatek służbowy w wysokości 40%, aby wynagrodzenie nie spadło ( praktycznie wynagrodzenie Wójta utrzymywało się cały czas na tym samym poziomie).
Radny Zdzisław Wiśniewski – oświadczył, że analizował propozycją dotyczącą wynagradzania Wójta, którą przedstawił Przewodniczący Rady. Ww. zdaje sobie sprawę z wysokości wynagrodzenia niemniej jednak należy wziąć pod uwagę to, że zmienia się organizacja Urzędu. Wójt przyjmuje dodatkowe obowiązki ( bez Zarządu ) przez co bierze na siebie o wiele większą odpowiedzialność jak dotychczas. Rozmówca , który był członkiem Zarządu może powiedzieć, że Wójt czynił wiele starań w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych i zapewne obecnie będzie jeszcze bardziej miał to na uwadze. Do tej pory współpraca z Radą pozytywnie się układała i zapewne się to nie zmieni. W swoich działaniach będzie mógł się teraz oprzeć również na swoim Zastępcy.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w powyższym temacie. Następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania.Przewodniczący Rady stwierdził, że została podjęta uchwała nr II/8/02 – stanowi zał. nr 14 do protokołu.
g/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyznania dodatku specjalnego dla Wójta ( druk nr 7 ) radni otrzymali w materiałach na sesję stanowi zał. nr 15 do protokołu. Jako wnioskodawcaprojektu wyjaśnił, że dodatek specjalny przyznaje się uchwałą - za realizację szczególnych zadań, większych przedsięwzięć czy inwestycji. Wprowadzono go w połowie poprzedniej kadencji. Wójtowi został on przyznany w maksymalnej wysokości tj 40% wynagrodzenia zasadniczego + dodatku funkcyjnego ( spowodowane to było utrzymaniem dotychczasowego poziomu wynagrodzenia Wójta). W związku z reorganizacją pracy Urzędu – dostosowania funkcjonowania samorządu do nowych wymogów wynikających z ustaw – oraz przejęcia kompetencji należących wcześniej do Zarządu Gminy Przewodniczacy Rady zaproponował przyznanie Wójtowi dodatku specjalnego w wysokości 25 % na okres 1 roku.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – złożyła wniosek, aby przyznać Wójtowi dodatek specjalny na okres ½ roku , a po tym okresie podejść do tematu.
Radny Romuald Wiśniewski – złożył wniosek o zapisanie w uchwale , że dodatek specjalny w wysokości 25% będzie obowiązywał do 30.04.2003 r. W tym czasie Rada zapozna się z pewnymi problemami, z wykonaniem budżetu i będzie to po absolutorium.
Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że propozycja Przewodniczącego Rady jest propozycją najdalej idącą - natomiast wnioski złożone do propozycji zdaniem ww. są wnioskami na wszelki wypadek tj gdyby się coś wydarzyło. W takiej sytuacji Rada Gminy zawsze może zmienić Wójtowi dodatek specjalny.
Radny Ryszard Proch – uważa, że wynagrodzenie Wójta nie powinno zbyt często trafiać pod obrady Rady z uwagi na to, że jest to źle odbierane przez mieszkańców. Gdy Rada uzna, że dodatek specjalny przyznanyWójtowi należy zmniejszyć czy zwiększyć zawsze może go zmienić.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wnioski złożone przez :
a/ radnego Romualda Wiśniewskiego w sprawie ustalenia dodatku specjalnego dla Wójta na okres do 30.04.2003 r. Za wnioskiem głosował 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) 12 radnych było przeciwnych, 2 radnych ( Brygida Czapiewska, Maria Demko ) wstrzymało się od głosowania . Przewodniczacy Rady stwierdził, że wniosek został odrzucony przez Radę.
b/ radną Brygidę Czapiewską w sprawie ustalenia dodatku specjalnego dla Wójta na okres do 30.06.2003 r. Za wnioskiem głosował 1 radny ( Brygida Czapiewska ), przeciwnych było 13 radnych , 1 radna ( Maria Demko ) wstrzymała się od głosowania. Przewodniczacy Rady stwierdził, że wniosek został odrzucony przez Radę.
Przewodniczący Rady następnie odczytał projekt uchwały – 25% dodatku specjalnego na okres 1 roku - którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za podjęciem głosowało 14 radnych, przeciwnych był 1 radny (Romuald Wiśniewski), głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr II/9/02 – stanowi zał. nr 16 do protokołu.Obrady opuścił radny Ryszard Proch – obecnych jest 14 radnych.
Ad. 4.
Przewodniczacy Rady złożył informację z realizacji podjętych uchwał na I Sesji Rady Gminy w dniu 19 listopada 2002 roku – Nr I/1/02 w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy oraz uchwały Nr I/2/02 w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy.
Radni nie wnieśli uwag do informacji.
Ad. 5.
Radna Maria Demko – złożyła wniosek, o zwoływanie sesji na godz. 15°° - jest to postulat mieszkańców, którzy chcieliby uczestniczyć w sesjach, ale w dotychczasowych godzinach musieliby zwalniać się z pracy.
Wójt – stwierdził, że godziny rozpoczęcia sesji zależą wyłącznie od decyzji Rady.
Radny Zdzisław Wiśniewski – stwierdził, że należałoby pozostawić dotychczasową godzinę rozpoczęcia sesji. Mieszkańcy, którzy będą chcieli uczestniczyć w sesji i tak przyjdą . Przesunięcie sesji może spowodować, że obrady mogą się przeciągnąć do późnych godzin wieczornych – np. sesje: podatkowa, czy budżetowa. Zdaniem rozmówcy jeżeli mieszkańcy chcą uczestniczyć w sesji , to niezależnie o której godzinie się rozpoczyna przyjdą.
Przewodniczacy Rady poddał pod głosowanie złożony wniosek. Za przyjęciem wniosku głosowało 11 radnych, 4 radnych było przeciwnych ( Waldemar Gołaś, Dąbrowski Jan, Wiśniewski Zdzisław, Regina Filar ), głosów wstrzymujących nie było.
Przewodniczacy Rady stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę.
Radny Romuald Wiśniewski – poruszył następujące sprawy:
a/ ustawienia znaków na ul. Sosnowej w Cierpicach ( wjazd na ul. Gniewkowską oraz na zakręcie k. Pana Roguszczak ) - wszystkie znaki zginęły, a są to bardzo niebezpieczne miejsca,
b/ poprosił o ustawienie tablicy ogłoszeń na rogu ul. Gniewkowskiej i Dybowskiej, aby mieszkańcy jadący w kierunku Jarek mieli możliwość zapoznania się z ogłoszeniami,
c/ na zebraniu w Cierpicach Wójt mówił, że na ul. Gniewkowskiej k. P Walskiej stanie wiata autobusowa ( stara). W ubiegłym roku prawdopodobnie sołectwo Cierpice nie wykorzystało 3.000 zł, więc zdaniem rozmówcy w ramach tego mogłaby ta wiata powstać,
d/ zwrócił się do Przewodniczącego Rady, aby na wszystkich tablicach ogłoszeń wywieszano informacje o planowanych sesjach oraz informacje o podjętych uchwałach na sesjach – rozmówcy chodzi nie o teksty uchwał, a informacje o działaniach Rady na sesji),
e/ zapytał, kiedy radni zasiądą do budżetu gminy na 2003 rok . Rozmówca uważa, że w
części dot. sołectw powinny wypowiedzieć się zebrania wiejskie – należałoby włączyć sołectwa do pracy dotyczącej budżetów sołectw ( m.in. asfaltowania dróg, elektryfikacji, budowy wiat itp.).Wójt – ustosunkował się do dyskusji przedmówcy. Stwierdził, że na ul. Sosnowej znaki drogowe były ustawiane 3x i zawsze ginęły. Również wiata przystankowa została rozkradziona, a to co udało się zabezpieczyć przewieziono na teren oczyszczalni. W czasie prowadzonego na tą okoliczność dochodzenia – pomimo tego, że mieszkańcy są doskonale zorientowani – nikt nie chciał podać sprawców. Wójt uważa, że mówiąc na zebraniu o 3.000 zł został źle zrozumiane przez przedmówcę. Dwa lata temu Rada Gminy wydzieliła w budżecie taką kwotę z przeznaczeniem na inicjatywy społeczne i żadne z sołectw z tego nie skorzystało z braku zainteresowania. Jeśli Rada Gminy będzie chciała, będzie mogła w przyszłorocznym budżecie takie środki zapisać. Tablice ogłoszeń potrzebne są w całej Gminie, bo te które są nie spełniają swoich wymogów – są niepraktyczne i nieestetyczne. W projekcie budżetu na powyższe nie zapisano środków, ale we właściwym budżecie muszą się one znaleźć. O dyskusji nad budżetem trudno w chwili obecnej dyskutować, bo na dzień dzisiejszy nie wiemy jakie będą dochody – nie znamy wpływów z podatków ( które w przyszłym roku będą naliczane w inny sposób i będzie dużo zwolnień ). Wzór deklaracji podatkowej będzie uchwalany przez Radę gminy - jest 5 rodzajów deklaracji podatkowych. W projekcie budżetu wydatki zapisane na funkcjonowanie gminy są prawdziwe natomiast dochody są tylko przewidywane. Dlatego też zdaniem Wójta nie można rozbudzać apetytów mieszkańców w kierunku inwestycji ( asfaltowanie, elektryfikacja ) kiedy nie znamy realnych dochodów. Zresztą wnioski do budżety zostały złożone przez sołtysów.
Przewodniczący Rady – poinformował, że temat informacja o sesjach toczy się już od początku minionej kadencji. Wywieszane ogłoszenia są natychmiast zrywane. Informacja z sesji wieszana jest na tablicy ogłoszeń w Urzędzie. W sesji uczestniczą radni oraz sołtysi i oni mogliby poinformować mieszkańców o pracach Rady.
Pani Marzenna Krychowiak sołtys sołectwa Wielka Nieszawka – uważa, że sołtysi pełnią funkcję społecznie natomiast powinni otrzymywać ryczałt na paliwo , aby nie pokrywać tych kosztów z własnych funduszy.
Wójt – wyjaśnił, że przepisy nie przewidują ryczałtów dla sołtysów. Ustawa przewiduje tylko diety, które sołtysi otrzymują jak radni – innych możliwości nie ma.
Przewodniczacy Rady – uważa, że sołtysi i radni z poszczególnych sołectw powinni informować co jest mówione na sesjach.
Wójt - poinformował, że najprawdopodobniej jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia ukaże się Informator “Nasze Wieści” , w którym zostaną zawarte najważniejsze informacje dotyczące samorządu m.in. podany zostanie skład Rady, składy Komisji oraz stawki podatkowe.
Radny Józef Dąbrowski – poprosił Wójta o interwencję w policji o częstsze wysyłanie patroli na ul. Leśną w Małej Nieszawce. Wielu kierowców - pomimo ustawionego znaku stop na przejeździe kolejowym ( znak należałoby odnowić) jak również ograniczenia prędkości do 40 km/h - w ogóle tego nie respektuje. Duże zagrożenie na tej ulicy powodują ponadto Tir-y, które wysokim tonażem niszczą drogę. Ponadto giną tablice informacyjne o ujęciu wody.
Wójt – wyjaśnił, że na ul. Leśnej założono już znak stop (stary, bo nowe zaraz giną). Zdaniem Wójta o zdarzeniach powinni policję powiadamiać mieszkańcy . Dotychczas Wójt występował do policji – co było odbierane , że się czepia – a mieszkańcy nie reagowali. Niemniej jednak policja patroluje teren naszej Gminy przez co wykrytych zostało wiele innych spraw.
Radna Brygida Czapiewska – zasygnalizowała, że mieszkańcy zwracali uwagę iż na ul. Rzemieślniczej w Małej Nieszawce – jadąc od ul Toruńskiej - został nieprawidłowo ustawiony znak “Stop” przed muldą – 20 m.
Wójt – oświadczył, że znaki zostały ustawione prawidłowo. Na tę okoliczność został opracowany projekt organizacji ruchu, który zatwierdziła policja. Jeśli ktoś nie przestrzega przepisów mieszkańcy powinni zgłosić na policję..
Radny Zdzisław Wiśniewski –poinformował, że pilną sprawą jest wyrównanie drogi od mostku do stacji w Cierpicach ( chociaż na odcinkach, gdzie są doły). Jak przyjdą słoty, dzieci będą miały trudności z dotarciem do szkoły.
Wójt – poinformował, że droga od wiaduktu do stacji nie będzie wyrównywana, a zostanie nawieziona szlaką w miejsca, gdzie są dziury.
Radna Brygida Czapiewska – stwierdziła, że taka sama sytuacja występuje na ul. Wodociągowej w Małej Nieszawce ( są same dziury ).
Wójt – wyjaśnił, że na razie ul. Wodociągowa nie będzie remontowana. Wójt poczynił pewne ustalenia z GDDP w sprawie ul. Wodociągowej i Dybowskiej w związku z planowaną budową trasy poligonowej. Te dwie ulice będą wyasfaltowane przez GDDP jako drogi technologiczne przy budowie trasy – bez udziału środków Gminy. Kiedy uprawomocni się decyzja pozwolenia na budowę trasy, zostaną spisane stosowne umowy na asfaltowanie wspomnianych ulic.
Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył niżej wymienione sprawy:
- zwrócenie się do Zarzadu Dróg o zasypanie dziur przy wjeździe do ANDREWEX-u na pętli autobusowej,
- wystąpienia do Lasów Państwowych, o wyremontowanie drogi w kierunku Gniewkowa.
Wójt – wyjaśnił, że w dniu dzisiejszym Przewodniczący Rady wyegzekwował od Wójta i Nadleśniczego naprawę drogi do Gniewkowa na odcinku od Nadleśnictwa do granicy Gminy. Ma to się odbyć w najbliższym czasie.
Radny Józef Przewięźlikowski – zapytał na czyim terenie usytuowane jest oświetlenie na osiedlu mieszkaniowym.
Wójt - wyjaśnił, że słupy stoją na terenie ANDREWEX-u.
Przewodniczacy Rady poinformował, że podda pod głosowanie wniosek złożony przez Radnego Romualda Wiśniewskiego odnośnie wywieszania na tablicach ogłoszeń informacji po sesjach. Jednocześnie oświadczył , że składa kontr wniosek , aby do czasu usytuowania nowych tablic ogłoszeń informacja z sesji była wywieszana na tablicy ogłoszeń w Urzędzie oraz była przekazywana mieszkańcom przez radnych i sołtysów .
Za przyjęciem wniosku radnego Romualda Wiśniewskiego głosowało 2 radnych ( Romuald Wiśniewski , Józef Dąbrowski ), przeciwnych było 3 radnych ( Waldemar Gołaś, Jan Dąbrowski, Józef Przewięźlikowski ), 9 radnych wstrzymało się od głosowania. Przewodniczacy Rady stwierdził, że wniosek został odrzucony przez Radę.
Przewodniczacy Rady – poinformował, że w dniu dzisiejszym radni otrzymają projekt budżetu na 2003 r.Tak jak Wójt powiedział, że wydatki budżetowe są właściwe natomiast dochody szacowane .Do czasu uchwalenia właściwego budżetu projekt jest budżetem obowiązującym. W związku z powyższym złożył wniosek , aby wszystkie Komisje do dnia 15 grudnia br. odbyły pierwsze posiedzenia, na których powinny zapoznać się z konstrukcją budżetu – na posiedzenia należałoby zaprosić Wójta, aby wyjaśnił niektóre sprawy . Ponadto Komisje powinny opracować plany pracy na 2003 rok.
Wójt – poruszył sprawę komunikacji publicznej na terenie Gminy. Niedogodności w komunikacji nie leżą po stronie Gminy, a wyłącznie PKS, który jest jeszcze zakładem państwowym i załoga nie wyraża zgody na jego prywatyzację. Od 1.12.br. będzie kolejna zmiana kursów autobusowych – autobusy będą kursowały jak dotychczas – generalnie została zlikwidowana linia przez Podgórz ( za wyjątkiem 1 kursu którym uczniowie będą mogli wrócić ze szkół). Wójt zwrócił się z prośbą o przekazanie mieszkańcom, aby nie interweniowali u niego o niedogodnościach w kursach autobusowych, a bezpośrednio w PKS bo Gmina nie jest w stanie już nic w tej sprawie zrobić.
Wójt poinformował, że rozpoczął rozmowy z nowym przewoźnikiem, który uwarunkował wprowadzenie przewozu wyłącznością na tej linii.
Radna Brygida Czapiewska – uważa, że należałoby na tablicach ogłoszeń wywiesić nr. tel. do PKS – bo mieszkańcy go nie znają.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w posiedzeniu i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
Maria Rumińska /-/ Bronisław Krywionek