Wielka Nieszawka, 29.06.2023 r.

 

Obwieszczenie o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2024-2027 z perspektywą na lata 2028-2031”

 

Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2023 poz. 1094), organ administracji opracowujący projekt dokumentu może po uzgodnieniu z właściwymi organami, o których mowa w art. 57 i 58 ww. ustawy, odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli uzna, że realizacja postanowień danego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko. 

Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko może dotyczyć wyłącznie projektów dokumentów stanowiących niewielkie modyfikacje w ustaleniach przyjętych już dokumentów lub projektów dokumentów dotyczących obszarów w granicach jednej gminy.

W piśmie z dnia 20.06.2023 r. (znak: WOO.410.203.2023.MD1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy uzgodnił odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. Program Ochrony Środowiska dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2024-2027 z perspektywą na lata 2028-2031,

W piśmie z dnia 23.06.2023 r. (znak: NNZ.9022.4.50.2023) Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy wskazał, iż przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko nie jest konieczne.

Mając powyższe na uwadze stwierdza się odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2024-2027 z perspektywą na lata 2028-2031”.

Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r., poz. 1094), Wójt Gminy Wielka Nieszawka zawiadomił o opracowaniu i wyłożeniu do publicznego wglądu na okres 21 dni projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2024-2027 z perspektywą na lata 2028-2031” w dniach od 06.04.2023 r. do 26.04.2023 r. Dokument był wyłożony w ww. dniach, do publicznego wglądu w Urzędzie Gminy w Wielkiej Nieszawce, w godzinach urzędowania oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu pod adresem, W wyznaczonym terminie do wyłożonego projektu Programu Ochrony Środowiska wpłynęły uwagi. Informacja w zakresie uwag i stopnia ich uwzględnienia została przedstawiona w „Podsumowaniu z wyłożenia do wglądu publicznego projektu Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2024-2027 z perspektywą na lata 2028-2031”.

Niniejsze obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Wielka Nieszawka oraz na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu. Uzasadnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2024-2027 z perspektywą na lata 2028-2031” zamieszczono w załączniku do niniejszego obwieszczenia.


Załącznik do obwieszczenia z dnia 29.06.2023r.

UZASADNIENIE

odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2024-2027 z perspektywą na lata 2028-2031”

Sporządzono na podstawie art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2022 poz. 1094).

1)    charakter działań przewidzianych w dokumentach, o których mowa w art. 46 i 47 ust.  1 ustawy ooś

a)    stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć 
w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć

Przedmiotowy projekt Programu kwalifikuje się do projektu dokumentów wymienionych w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś. Zgodnie z przedstawionymi poniżej przesłankami, realizacja postanowień Programu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym na obszary Natura 2000, o czym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy ooś. Ponadto działania wynikające z Programu będą realizowane w granicach administracyjnych jednej gminy. Dla przedmiotowego projektu Programu istnieje zatem możliwość odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. 

W Programie wskazano następujące zadania:

¾      Wsparcie finansowe dla wymiany indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych.

¾      Montaż instalacji fotowoltaicznej na potrzeby gminnej oczyszczalni ścieków

¾      Budowa sieci dróg dla rowerów;

¾      Modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego (energooszczędne lampy, wykorzystanie OZE)

¾      Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Cierpicach;

¾      Modernizacja i naprawa nawierzchni dróg;

¾      Przebudowa dróg;

¾      Współpraca z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w zakresie edukacji producentów rolnych w tematyce gospodarowania wodami;

¾      Rozbudowa gminnej oczyszczalni ścieków;

¾      Rozbudowa gminnej sieci wodociągowej;

¾      Rozbudowa gminnej sieci kanalizacyjnej;

¾      Kontrola nieruchomości w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na obszarach nieskanalizowanych;

¾      Realizacja programu usuwania z budynków pokryć dachowych i ściennych zawierających azbest;

¾      Działania edukacyjne - Podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie racjonalnej gospodarki odpadami (np. w zakresie ograniczenia ilości powstających odpadów, segregacji odpadów) – przekazywanie informacji na stronie internetowej gminy, tablicach ogłoszeń, na zebraniach, ulotki, plakaty, itp.;

¾      Nasadzenia roślinności;

¾      Prowadzenie działań edukacyjnych mających na celu podnoszenie świadomości w zakresie prawnych i przyrodniczych podstaw funkcjonowania obszarów chronionych oraz w zakresie ochrony dziedzictwa ekologicznego;

¾      Tworzenie nowych form ochrony przyrody na podstawie wyników inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej;

¾      Wyposażenie OSP.

 

Realizacja planowanych zadań ma na celu poprawę stanu środowiska na terenie gminy i nie wpłynie znacząco negatywnie na środowisko, w tym na znajdujące się na terenie gminy formy ochrony przyrody. 

b)    powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach

Cele wskazane w Programie wynikają z obowiązujących aktów prawnych, programów wyższego rzędu oraz dokumentów planistycznych na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym oraz gminnym. Powiązanie przedmiotowego Programu z dokumentami strategicznymi i programowymi przedstawiono w rozdziale 6 Programu. 

c)    przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego 
w dziedzinie ochrony środowiska 

W Programie określono cele, kierunki interwencji i zadania zmierzające do zapewnienia zrównoważonego rozwoju i wsparcia wdrażania prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska. Realizacja planowanych zadań wpłynie na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza, w tym emisję pyłów z dróg, poprawę dostępu do wody, polepszenie systemu odprowadzania i oczyszczania ścieków, a tym samym ograniczenie ryzyka zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych. Poprawie ulegnie stopień wyposażenia gminy w infrastrukturę techniczną, co wpłynie na wzrost jakości życia mieszkańców, a poprzez wykonanie jej w sposób niezagrażający środowisku, realizacja Programu zapewni zrównoważony rozwój gminy. Planowane zadania wpłyną również na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób, zwłaszcza układu oddechowego. Poprzez działania edukacyjne realizacja Programu przyczyni się do zwiększenia świadomości lokalnej społeczności w zakresie ochrony środowiska.

d)    powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska 

Realizacja założeń Programu ma na celu ochronę środowiska i podniesienie jakości życia mieszkańców z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Zdiagnozowanymi problemami z zakresu ochrony środowiska są m.in.: przekroczenie wskaźnika BaP (PM10) oraz O3 (poziom celu długoterminowego) pod kątem ochrony zdrowia oraz ochrony roślin, zły stan wód powierzchniowych, występowanie obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, zagrożenie występowania suszy, niewystarczający stopień skanalizowania obszaru gminy, występowanie wyrobów azbestowych. 

Realizacja ujętych w Programie zadań wpłynie na:

¾      poprawę jakości powietrza atmosferycznego,

¾      poprawę klimatu akustycznego,

¾      poprawę zaopatrzenia w wodę,

¾      wzrost dostępu do infrastruktury wodno-ściekowej,

¾      poprawę systemu gospodarowania odpadami,

¾      zachowanie i ochronę walorów przyrodniczych,

¾      ochronę przed poważnymi awariami i zagrożeniami naturalnymi.

2)    rodzaj i skala oddziaływania na środowisko, w szczególności: 

a)    prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań 

Realizacja Programu nie wywiera znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym na obszary chronione. Oddziaływanie, które wystąpi w wyniku realizacji planowanych zadań, będzie krótkotrwałe i dotyczy okresu wykonywania prac budowlanych, zasięg oddziaływań ogranicza się do placu budowy oraz miejsc przechowywania materiałów i sprzętu budowlanego. Oddziaływania są odwracalne i ustąpią w chwili zakończenia prac budowlanych. Po ich wykonaniu tereny zostaną przywrócone do stanu pierwotnego, a ewentualne wycinki drzew i krzewów zostaną skompensowane nowymi nasadzeniami.

Wystąpienie oddziaływań na środowisko związane jest z realizacją prac budowlanych, w wyniku których powstanie nowa bądź przebudowana zostanie dotychczasowa infrastruktura i obiekty (budowa sieci dróg dla rowerów, przebudowa dróg, rozbudowa gminnej oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej). Oddziaływanie na środowisko, które wystąpi w fazie realizacji przedsięwzięć, można scharakteryzować jak chwilowe, nieciągłe, o niewielkim natężeniu, skoncentrowane w granicach placu budowy obiektów i wzdłuż trasy realizacji inwestycji liniowych. Oddziaływanie nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, na którym będą prowadzone prace. W trakcie realizacji zadań planuje się prowadzenie robót budowlanych wyłącznie w porze dziennej dla zminimalizowania wpływu hałasu na otoczenie pochodzącego z pracy maszyn budowlanych. Wzrost emisji spalin z wykorzystywanych maszyn budowlanych nie przekroczy dopuszczalnych norm. Na etapie prac budowlanych nieunikniona jest ingerencja w pokrywę glebową. Działanie to jest niezbędne lecz nie spowoduje pogorszenia stanu środowiska. Podczas realizacji inwestycji liniowych przestrzegane powinny być zapisy art. 87a ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Prace ziemne w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu przeprowadzane powinny być w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom. Sprzęt i materiały wykorzystywane do przeprowadzenia prac spełniać będą odpowiednie normy jakościowe i środowiskowe. Prace odbywać się będą poza okresem lęgowym ptaków, rozrodu płazów.

Realizacja infrastruktury drogowej i sieci dróg dla rowerów będzie wiązała się z oddziaływaniem na klimat akustyczny, zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji. Na etapie prac wykonawczych spodziewać należy się krótkotrwałej i odwracalnej emisji hałasu do środowiska, której źródłem będzie praca urządzeń i pojazdów obsługujących budowę. Celem ograniczenia uciążliwości w tym zakresie prace wykonawcze w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej prowadzić należy wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. W porze dnia, z uwagi na znacznie większy poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne jako uciążliwe. Przedsięwzięcia nie będą powodować ponadnormatywnej emisji hałasu do środowiska. Nie przewiduje się także istotnego wpływu zadań na jakość powietrza. W fazie prowadzenia prac budowlanych może dojść do niewielkiej emisji substancji do powietrza. Będzie ona związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych. Ponadto źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy je uznać za pomijalne. Etap prac wykonawczych wiąże się z powstawaniem odpadów, których źródłem będą roboty ziemne oraz prace związane z układaniem warstw nawierzchni dróg. Magazynowanie surowców budowlanych oraz pojazdów i maszyn odbywać się będzie na terenie utwardzonym, miejsca postoju pojazdów powinny być zabezpieczone w sposób wykluczający przenikanie ewentualnych zanieczyszczeń do gruntu. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że inwestycje na etapie eksploatacji nie będą stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Zadania nie będą negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. W ramach prowadzonych prac zostanie wykorzystany sprzęt sprawny technicznie. W celu zapobiegania wyciekom, pojazdy oraz sprzęt budowlany będzie poddawany bieżącym przeglądom i konserwacji. Ewentualne naprawy maszyn i urządzeń oraz ich tankowanie odbywać się będą w przeznaczonych do tego miejscach, zlokalizowanych na umocnionym podłożu. Materiały służące do budowy zostaną wykonane poza placem budowy i dostarczone bezpośrednio na miejsce robót budowlanych. Zaplecze budowy, place magazynowe, składowanie materiałów zlokalizowane zostaną w pierwszej kolejności na terenach już utwardzonych. Wykonawca inwestycji powinien zabezpieczyć grunt przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego poprzez np. wyposażenie placu budowy w sorbenty, na wypadek ewentualnego zanieczyszczenia powierzchni gruntu. Z uwagi na charakter przedsięwzięć na etapie realizacji i eksploatacji nie będą wytwarzane ścieki przemysłowe, które wymagałyby odpowiedniego zagospodarowania. Realizacja inwestycji wiązać się będzie z powstawaniem nieczystości ciekłych o charakterze ścieków bytowych, wytwarzanych przez pracowników budowy. Na etapie budowy pracownicy korzystać będą z przenośnych kabin sanitarnych objętych serwisem podmiotów uprawnionych do świadczenia usług w zakresie ich wynajmu. Wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycji odprowadzane będą powierzchniowo do przydrożnych rowów. Nie przewiduje się negatywnego wpływu na stan jednolitych części wód podziemnych i powierzchniowych oraz możliwość osiągnięcia celów środowiskowych. Nie wystąpi także negatywne oddziaływanie na ujęcia wody. Realizacja i eksploatacja przedsięwzięć nie będzie wiązać się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na różnorodność biologiczną rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. W celu minimalizacji ewentualnego negatywnego oddziaływania robót prowadzonych w bezpośrednim sąsiedztwie drzew należy zabezpieczyć je przed mechanicznymi uszkodzeniami, a odsłonięte systemy korzeniowe zabezpieczyć przed przesuszeniem i przemarznięciem. Miejsca składowania materiałów budowlanych oraz postoju ciężkiego sprzętu należy wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew. Ze względu na to, że realizacja przedsięwzięcia wymaga wykonania prac ziemnych, które mogą wpłynąć negatywnie na zwierzęta, na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac należy kontrolować wykopy a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę należy przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów. W porównaniu do stanu istniejącego, infrastruktura drogowa nie będzie stanowić źródła ponadnormatywnej uciążliwości akustycznej.

Inwestycje w zakresie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej umożliwią poprawę systemu dostarczania wody i odbierania oraz oczyszczania ścieków. Rurociągi zostaną wykonane z atestowanych materiałów, gwarantując wysoki stopień szczelności, zabezpieczając przed wyciekiem ścieków do gruntu i wód. Prace budowalne będą prowadzone w pasach istniejących dróg lub gruntów ornych. W przypadku oczyszczalni ścieków, realizacja zadania wiąże się z rozbudową istniejącego obiektu. Wszystkie prace odbywać się będą przy użyciu sprzętu sprawnego technicznie. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji będą magazynowane w przenośnych sanitariatach i wywożone przez uprawnione podmioty do oczyszczalni ścieków. Odpady będą gromadzone w odpowiednich pojemnikach i przekazywane podmiotom posiadającym stosowne pozwolenia. W sytuacji wystąpienia wycieku substancji zanieczyszczających stosowane będą sorbenty. Inwestycje dotyczące infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie będą źródłem zanieczyszczenia do wód, z uwagi na zastosowane materiały, które zapewnią szczelność sieci. W wyniku realizacji zadań poprawie ulegnie stan sanitarny terenu, co może wpłynąć na poprawę jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Wystąpi chwilowe niekorzystne oddziaływanie hałasu związane z etapem budowy, powodowane przez ruch pojazdów dostarczających materiały budowlane na plac budowy oraz maszyny i urządzenia pracujące na placu budowy. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie powodowała emisji w zakresie hałasu i nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska. Źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących podczas prac budowlanych. Wskazane oddziaływania będą występowały na etapie realizacji inwestycji i ustaną po zakończeniu prac. Etap eksploatacji nie będzie związany z oddziaływaniem hałasu oraz substancji do powietrza. Ewentualne odwodnienie wykopów i lokalne obniżenie poziomu wody będzie tymczasowe, a po zaprzestaniu prac odwodnieniowych ich poziom wróci do stanu wyjściowego. Woda z odwodnienia będzie odprowadzana do najbliższego cieku wodnego.

Na etapie eksploatacji powstałej w wyniku realizacji Programu infrastruktury lub obiektów nie przewiduje się znaczącego oddziaływania. W przypadku powstałej infrastruktury kanalizacyjnej niezbędny jest monitoring sprawności systemu i szczelności sieci, którego celem jest zapobieganie wystąpienia awarii i ewentualnego przedostania się nieczystości do gleby i wód. Po zakończeniu realizacji pozostałych planowanych zadań nie występuje ryzyko negatywnego oddziaływania na środowisko. 

Realizacja pozostałych zadań nie powoduje zmian w dotychczasowej infrastrukturze i zagospodarowaniu przestrzennym gminy i nie wiąże się z wystąpieniem bezpośrednich oddziaływań na środowisko. Nie powoduje też żadnych zagrożeń dla roślin, zwierząt i ludzi. W dłużej perspektywie wykonane czynności będą wiązały się z pozytywnym oddziaływaniem na środowisko. 

b)    prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych

Oddziaływania skumulowane mogą wystąpić w przypadku jednoczesnego wdrażania kilku zadań przewidzianych do realizacji w ramach Programu. Jest to jednak kwestia uzależniona od harmonogramu prowadzonych robót i na obecnym etapie trudna do zidentyfikowania. Aby uniknąć uciążliwości związanych z oddziaływaniami skumulowanymi, należy dokładnie ustalić harmonogram prac oraz na bieżąco informować z określonym wyprzedzeniem zainteresowane strony (tj. mieszkańców, administratorów sieci infrastrukturalnych) o zamiarze prowadzenia prac budowlanych. 

Korzystne dla środowiska naturalnego oraz zdrowia i jakości życia mieszkańców jest także łączenie realizacji poszczególnych prac w obrębie tych samych obiektów przez różnych administratorów, w tym samym czasie – np. podczas modernizacji nawierzchni odcinka drogi można wykonać wszystkie planowane prace na sieciach infrastruktury zlokalizowanych w pasie drogowym. 

Nie zidentyfikowano oddziaływań skumulowanych wynikających z realizacji innych programów lub planów na tym terenie w tym samym czasie. Realizacja założeń Programu nie powoduje ryzyka wystąpienia skumulowanego oddziaływania na środowisko ani oddziaływań transgranicznych w trakcie realizacji planowanych zadań, jak i eksploatacji powstałej infrastruktury lub obiektów. Zadania będą realizowane na terenie gminy Wielka Nieszawka, a ich oddziaływanie nie będzie wykraczać poza granice gminy. Nie zachodzą przesłanki do przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym.

c)    prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska 

Nie przewiduje się możliwości wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska. W trakcie realizacji prac będą przestrzegane obowiązujące normy i przepisy w zakresie ochrony środowiska oraz przepisy BHP, zapewniona zostanie ochrona dla osób oraz własności publicznej poprzez unikanie uciążliwości, skażenia środowiska i hałasu. Inwestycje przewidziane do realizacji w Programie, ze względu na rodzaj i usytuowanie, nie będą powodować negatywnego oddziaływania na środowisko oraz zdrowie ludzi, zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji. Wszystkie działania zaplanowane do realizacji w ramach Programu ukierunkowane są na poprawę stanu środowiska na terenie gminy.

3)    cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko

a)    obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystanie terenu 

Realizacja inwestycji ani etap eksploatacji powstałej w wyniku planowanych zadań infrastruktury nie wpłynie negatywnie na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki zwierząt i roślin oraz ich siedliska występujące w rezerwatach przyrody oraz dla ochrony których zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami.

W celu uniknięcia nieumyślnego niszczenia siedlisk gatunków przed przystąpieniem do realizacji zadań należy dokonać obserwacji pod kątem występowania gatunków chronionych. Należy unikać prowadzenia prac w okresie lęgowym oraz rozrodczym zwierząt. Powinno się również umożliwić ptakom gniazdowanie, np. poprzez powieszenie budek lęgowych lub pozostawienie/stworzenie miejsc korzystnych do zakładania gniazd. Należy również dołożyć wszelkiej staranności, aby w trakcie prac budowlanych zapobiegać niekontrolowanemu zmniejszaniu populacji zwierząt żyjących na danym terenie.

Realizacja zadań z zakresu infrastruktury liniowej powinna zostać poprzedzona odpowiednią organizacją. Wykorzystywanie sprzętu spełniającego odpowiednie normy i prowadzenia prac zgodnie z przepisami, przyczyni się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji. Kompensacja przyrodnicza w przypadku realizacji inwestycji drogowych związana jest z prowadzeniem nasadzeń zieleni wzdłuż ciągów komunikacyjnych. W celu minimalizacji ewentualnego negatywnego oddziaływania wycinki drzew na ptaki, ich przeprowadzenie powinna być zaplanowane poza sezonem lęgowym. 

Inwestycje zostaną zaplanowane ze szczególnym uwzględnieniem i troską o występujące wartościowe obiekty i tereny. W przypadku zaistnienia takiej konieczności, podjęte zostaną działania mające na celu kompensację powstałych szkód poprzez podejmowanie równoważących je działań, prowadzące do przywrócenia równowagi przyrodniczej na danym terenie, wyrównania szkód dokonanych w środowisku przez realizację przedsięwzięcia oraz do zachowania walorów krajobrazowych (np. sadzenie drzew, objęcie opieką stanowisk zagrożonych gatunków roślin i zwierząt, budowa schronień dla ptaków).

W przypadku zadań realizowanych na obszarach posiadających znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, obowiązek uzgadniania wszelkich prac inwestycyjnych ze służbami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków eliminuje wystąpienie negatywnego wpływu zadań na zachowanie dziedzictwa kulturowego. 

b)    formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym 

Zgodnie z Centralnym Rejestrem Form Ochrony Przyrody na obszarze gminy Wielka Nieszawka znajdują się:

¾      Obszar Chronionego Krajobrazu Wydmowy na południe od Torunia,

¾      Obszar Natura 2000 Dybowska Dolina Wisły,

¾      Obszar Natura 2000 Nieszawska Dolina Wisły,

¾      Obszar Natura 2000 Leniec w Chorągiewce,

¾      Obszar Natura 2000 Wydmy Kotliny Toruńskiej,

¾      Obszar Natura 2000 Dolina Dolnej Wisły,

¾      pomniki przyrody,

¾      użytki ekologiczne.

Realizacja planowanych zadań nie spowoduje znaczącego negatywnego oddziaływania na wskazane formy ochrony przyrody.