Do zadań i kompetencji Referatu Finansowo – Księgowego należy w szczególności:

opracowywanie projektu budżetu gminy oraz analiza jego wykonania,


wnioskowanie zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami oraz przygotowywanie projektów uchwał w tym zakresie,


zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu i zabezpieczenie równowagi budżetowej,


prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków budżetu Gminy oraz sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowo – księgowych z ich wykonania,


prowadzenie kontroli finansowych w podległych Gminie jednostkach organizacyjnych,


wymiar podatków i opłat lokalnych,


załatwianie wniosków o ulgi w spłacie podatków i opłat,


przygotowywanie opinii dla wójta w sprawach o ulgi w spłacie podatków należnych budżetowi Gminy, a realizowanych przez urzędy skarbowe,


prowadzenie ewidencji dla potrzeb podatku VAT i wykonywanie innych czynności wynikających z przepisów prawnych dotyczących VAT,


opracowywanie projektów uchwał rady w sprawach podatków i opłat w ramach kompetencji wynikających z obowiązujących w tym zakresie ustaw,


prowadzenie rachunkowości podatkowej dla należności pobieranych przez Gminę,


prowadzenie postępowania przygotowawczego w zakresie egzekucji administracyjnej dla pobieranych podatków i opłat,


prowadzenie obsługi finansowo-księgowej budżetu Urzędu, wydzielonych funduszy i środków,


przekazywanie zgodnie z planem – środków pieniężnych jednostkom wykonującym budżet,


wydawania zaświadczeń dotyczących spraw prowadzonych przez Referat,


prowadzenie spraw i przedsięwzięć zmierzających do powiększenia dochodów Gminy,


rozliczanie inwestycji i remontów prowadzonych przez gminę,